Assassin’s Creed Chronicles: India Recension

• Arbaaz Mir är seriens mest ointressanta assassin • Avsaknaden av ordentlig stridsmekanik

3.5
Användarbetyg: 3.2
4
Av: Joakim Sjöberg, den: 11 januari, 2016 kl kl. 18:56

En ung hjälte, en fager prinsessa, en fiende med aptit för det ockulta och ett äventyr i ett svunnet land med smak av Spielberg. Assassin’s Creed Chronicles skriver sitt andra kapitel.

Det var under fjolårets spelvår som det redan mastiga Assassin’s Creed-universumet utökades på ett helt nytt sätt. Climax Studio gick i lag med Ubisoft för att gemensamt leverera en berättelse i tre delar, där den tidigare öppna spelupplevelsen nu gestaltades genom en något enklare plattforms-upplevelse. Trots att utvecklandet skedde utanför Ubisoft-husens väggar så snidades en upplevelse som tog sig närmare seriens rötter inom Prince of Persia-originalet än någon av dess föregångare. I Assassin’s Creed Chronicles: India fortlöper en ny tidslinje ur lönnmördarnas släkträd, hämtat ur 1800-talets Indien.

Chronicles: India baserar sig på precis samma upplevelse som vi fick erfara under fjolåret. Vårt äventyr centreras kring Arbaaz Mir, en ung lönnmördare invävd i en passionerad och ytterst hemlig romans med rikets prinsessa. Rikets kungahus har försatts i kaos, mycket på grund av den ständiga närvaron av den brittiska handelsflottan och Templar-orden som uppgör den. Jakten på en mystisk kraftkälla tvingar iväg Arbaaz på ett korståg för att rädda land, rike och sin kärlek. Låter inte det som en klassisk eftermiddagsmatiné, så säg.

India_01

Precis som i Chronicles: China så kastas vi emellan miljöer fiffigt mejslade för att tillåta den klassiska Assassin’s Creed-upplevelsen i en 2.5D-miljö. Återigen ställs vi inför smart design som osar av försmak på hur en plattformare kan kännas år 2016 och genom att förlita sig på att vi har fjolårets eskapader i bagaget så tycks inte Climax vara rädda för att dra på svårighetsnivån för rond två. Denna gången går det snabbare för oss att nå punkten där utmaningarna är många och varierade och ser till att vi ofta behöver slå av på takten till förmån för ett mer utstuderade och tålmodigt närmande. Mer än tidigare så är våra omgivningar självt vår fiende, där alltifrån utplacerade fällor till kollapsande strukturer gör allt för att skicka oss tillbaka till vår senaste checkpoint.

India_02

Tidsepoken dit vår berättelse ådrar sig ser även till att en större part av våra fiender är utröstade med skjutvapen än tidigare, vilket i sin tur utgör en ännu större utmaning i en situation där öppen strid är den enda utvägen. I en vidareutveckling ifrån China så ligger nu ett ännu större fokus på att just hålla dig undan all sorts uppmärksamhet från dina banemän. Där spelaren tidigare blev recenserad på sina prestationer satt inom smygande, lönnmördande och öppen strid så har den sistnämnda kategorin helt plockats bort ur spelets poängsystem och istället ersatts av ett nytt fokus på att på icke-dödligt vis oskadliggöra fiendesoldater. Traditionsenligt för serien så är även Arbaaz en ömtålig hjälte när han ställs inför flera fiender och Chronicles: India är är inget undantag när det kommer till strid mot många.

India_03

Assassin’s Creed Chronicles: India är precis lika mycket av en välgjord och modern plattforms-upplevelse som dess första kapitel. Samtidigt som många spelmoment återanvänds så har Climax dragit nytta av tidigare lärdomar och samtidigt kommit underfund med hur de ytterligare kan bygga vidare på de många möjligheter som uppstår när en spel av denna kaliber lägger sig till med den extra, nyckfulla halvan av en bilddimension. Smart användande av sina verktyg har sett till att spelaren behöver skaffa sig själv en större förståelse för hur denne bör använda sig av miljöernas olika lager, någonting som blir enormt belönande i samma stund som vi kommer underfund med spelets regler. På samma grund som i China så är det inte svårt att hylla även denna del av Chronicles-sagan för att man på ett mycket smakfullt sätt lyckas med att implementera alla de byggstenar som ett Assassin’s Creed bör ha – anpassat för ett mindre och tightare format. Med den tredje och avslutande delen, Assassin’s Creed Chronicles: Russia, precis bortom hörnet så har den med hjärterum för plattformsspel á la 2016 fått sig en mycket optimistiskt start på spelåret.

India_01
India_02
India_03