Fallout 4 Recension

Plattform: PlayStation 4, Xbox One, PC
Releasedatum: 2015-11-10
Genre: Action role-playing
Utgivare: Bethesda Softworks
Utvecklare: Bethesda Game Studios
PEGI: PG-18
Bra:
• Fantastisk öppen och välfylld värld • Förbättrad stridsmekanik • Oändligt med uppdrag • Valmöjligheterna
Dåligt:
• Buggar, buggar, buggar • Ojämn och stundtals pinsamt låg frame-rate • Ibland svårt att få bra översikt i sin inventory

Betyg

4.0
VN:F [1.9.22_1171]
Användarbetyg: 4.1
15
kommentarer
Fallout 4 Recension
Av: Daniel Green, den: 17 november, 2015 kl kl. 23:23

En del spel är för mycket för en redaktör, därför har vi valt att ta hjälp av flera PG-veteraner för att gå till botten med vad som utgör Bethesdas senaste alster. Vi har alla vår egen historia, egna upplevelser och en resa som startade med samma steg. Nu, efter att ha överlevt kriget, är det dags att sitta ned och berätta allt i skrift. Det här, mina damer och herrar, är Fallout 4.

Fallout 4 följer samma beprövade fotspår som sina föregångare, som vi vid det här laget vet vad det innebär. Stor öppen värld, oändligt med uppdrag och en hel hink full med många spännande och underhållande speltimmar.

Men, Fallout 4 är buggigt, nästintill trasigt på många sätt. Bethesdas spelmotor är ”uppenbarligen” exakt densamma som användes när de skapade Oblivion för snart över 10-år sedan, buggarna och de tekniska bristerna är iallafall samma som i alla deras tidigare rpg-titlar. Vilket för sisådär 5-10 år sedan var ok, kanske till och med ”lite roligt”. För vem tyckte inte det var underhållande i Fallout New Vegas när AI’n totalt glitchade ur och medförde att du inte kunde välja ett uppdrag, eller att AI’n helt enkelt dog för de spawnades kilometer upp i luften? Det var ok då, med tanke på hur stor och komplex värld de skapat och hur många olika system det var som tvingades leva i någon form av symbios. Det var mindre ok när de släppte Skyrim, men man svalde det trots allt för det var ju liksom ett nytt Elder Scrolls, som vi väntat så länge på. Men år 2015 tycker iallafall inte jag att det är riktigt lika OK längre.

fallout4-img01

Spelet är fullt av buggar och tekniska fel, på grund av en otroligt föråldrad motor. Men det är helt underbart vackert och helt fantastiskt om du har överseende nog att titta bort när spelet glitchar ur och glitcha ur kommer det göra, om och om och om igen. På den stora buggkakan hittar vi även en totalt värdelös frame-rate, som på sina ställen blir så illa att det knappt är spelbart. På konsol, ska det nämnas. På PC flyter spelet på förvånansvärt bra och håller en stabil frame-rate så vitt vi kan se. Men tillbaka till poängen här. Om du kan se förbi bristerna, har du en helt magnifik upplevelse som väntar på dig.

Personligen totalt avgudar jag nästintill allt som Bethesda släpper inom genren och jag har spelat sönder Oblivion, Fallout 3, Fallout: New Vegas och sist men inte minst Skyrim. Fallout 4 följer samma premisser som föregångarna med ett identiskt upplägg men med vissa förbättringar. Spelet utspelar sig i och runt ett post-apokalyptiskt Boston som är fyllt till bredden av Super-mutanter och annat patrask som står i din väg till framgång. Du vaknar upp i ett valv 200-år efter kärnvapenkriget, där du varit nedfryst och sett din son kidnappas och din fru kallblodigt skjutas ihjäl. Ditt huvuduppdrag är där med satt, du ska hitta din son och hämnas din fru’s mördare. Det är dock så otroligt mycket att göra i den välfyllda världen att du lätt slits från ett uppdrag till ett annat som inte har något alls med själva huvuduppdraget att göra, timmarna bara sugs iväg samtidigt som du som spelare sugs allt djupare in i spelvärlden och snart är du totalt fast. Och en spelsession där du endast skulle starta spelet för att sortera din inventory slutar 6-timmar senare kl 04:00 på morgonen, två timmar innan du ska gå upp och gå iväg till jobbet. Det är som en, Nay, det är värre än den värsta drogen du någonsin kan tänka dig. Det är tveklöst utforskandet av spelvärlden som kommer sluka mest speltid, då den är så stämningsfull, genialiskt uppbyggd och fylld till bristningsgränsen med karaktärer, fiender, loot och saker att göra. Är det något Bethesda är bra på så är som sagt det att bygga upp trovärdiga och levande världar.

fallout4-img02

Till några av nyheterna i spelet hör att du nu faktiskt kan spela det som ett FPS, då shooter-mekaniken har förbättrats betydligt sedan Fallout 3 och New Vegas. V.A.T.S.-systemet är givetvis tillbaka men istället för att pausa tiden helt, är det nu mer en form av ”bullet-time”, så du behöver fortfarande tänka snabbt när du tar dina beslut. Den absolut största nyheten i spelet är dock att du nu kan bygga upp baser runt om på kartan, likt The Sims kan du helt och hållet konstruera byggnader, maskiner och andra ”bra-att-ha”-grejor som gör livet lättare för de AI-karaktärer som väljer att bosätta sig där du byggt upp bra skydd mot alla onda ting som strövar fritt ute i vildmarken. Det finns dock egentligen ingen mening med den här mekaniken och det är också helt valfritt om du väljer att bygga en bas eller inte. Oavsett vad du väljer kommer spelet spelas ut på samma sätt. Precis som ni säkerligen sett i trailers för spelet kan man även modifiera sina vapen i alla möjliga olika kombinationer och gör man det på rätt sätt är det inte alls förvånande om du spelar slutet av spelet med samma 10mm Pistol som du hade när du precis började spela. Men det är inte enbart vapen du kan modifiera, du kan även modifiera din Power Armor, som utvecklarna gjort till en större del av spelet än i tidigare titlar. Denna skräckinjagande rustning ger dig många fördelar men kräver också diverse olika resurser för att hållas i driftbart skick, vilket de lyckats balansera på ett mycket bra sätt.

fallout4-img03

När Fallout 4 fungerar som det är tänkt är det helt fantastiskt. Men de tekniska bristerna i spelmotorn som dyker upp mer än vad som är ok, gör att vi inte kan ge det betyg som vi nästan förväntade oss att ge spelet. Trots det uppskattar jag den upplevelse som Fallout 4 bjuder på och jag tycker tveklöst att det är ett av årets absolut största äventyr.

Fler utlåtanden

Joakim Sjöberg:
Fallout 4 är i mångt och mycket en schizofren upplevelse. Bethesdas största spel hittills bjuder på spelmekanik som är suverän i majoritet, men som serveras på den mest uråldriga, trasiga och rostiga spelmotor som använts till en AAA-titel år 2015. Att bygga ett spel på samma premisser som drev Oblivion för snart 10 år sedan dansar på gränsen till det absurda och kan egentligen bara besvaras med utropet ”För att vi kan!”. Det finns inga ursäkter för precis alla de fadäser och yvigheter som Fallout 4 föddes med, men sanningen är att Commonwealth är en fantastisk plats att uppleva civilisationens undergång i. Ännu en gång har Bethesda lyckats med att bygga en fullkomligt enorm upplevelse helt utan ett behov av handling, men med fantastisk lore. Precis som deras signum är. V.A.T.S-systemet är mer tillfredsställande än någonsin, moddandet av utrustningen är mitt i prick och loot-systemet omsluter Fallout-seriens absolut bästa dager. Med en motor som nått upp till modern standard hade vi igenom denna fyra fått se ett enormt inslag i spelhistoria, men sanningen är att storheten inom Fallout 4 – så fantastisk som den ändå är – aldrig tillåts växa sig ur sina väldigt trånga ramar. Men sina handikapp till trots så är allt där – det mörka, det skitiga, det komiska, det ödesdigra och det episka.

Anders Sandberg:
Ojoj, är det verkligen 2015? Jag tror inte riktigt Bethesda fattat det här med att uppgradera sin tech för jag upptäcker saker i Fallout 4 som hängt med nu i jag vet inte hur många år. Det är klumpiga buggar, karaktärer som försvinner in och ut ur bild och jag vet inte vad. Det är på hög tid att det patchas snart igen. Det komiska är att trots att jag vet om och upplever dessa brister tar ändå utvecklarna med mig på en färd där jag fängslas av allt som händer under vägens gång. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är. Kan det bero på den slumpmässiga faktorn av att bara kliva ut ur din bekvämhetszon och aldrig veta vad som kommer dyka upp? Är jag fast besluten om att bli den bästa minutmannen någonsin? Finns det en besatthet i att leta i alla skrymslen och vrån efter bättre utrustning? Alla ovanstående frågor och mer därtill har ett rungande JA, det är något alldeles unikt med Bethesdas spel och för o inte tala om hur mycket de suger in mig… det är som att befinna sig i en annan värld där mitt sinne har lämnat min kropp och allt runtomkring mig försvinner. Jag är ett med Commonwealth och det är dags för denna redaktör att fortsätta sitt äventyr.


Bethesda har nu bekräftat att man ska besöka årets E3-mässa men vad har man med sig tro?

2015 var Bethesdas största titel utan tvekan Fallout…

fallout4-img01
fallout4-recension-boxart.jpg
fallout4-recension
fallout4-img02
fallout4-img03
fallout4-img04
Världen i Fallout 4 fortsätter att expandera.
Vad kan DU göra för Fallout 4?
Nu släpper Bethesda den officiella trailern för det kommande Automatron-innehållet, och den 22:a mars får du spela det med egna händer.
Är du redo? På tisdag nästa vecka smäller det då den skarpa versionen av Fallout 4 släpps.
Innan du själv vandrar ut i ödemarken den 10:e November får du passa på att spana in den här videon.
Vi går vidare i den här videoserien och tittar på ytterligare attribut som kan öka dina chanser för överlevnad.
Möt River, hunden som inspirerat teamet till följeslagaren Dogmeat i Fallout 4.
Den här videoserien informerar dig om hur du ska överleva i ödemarken.
Precis som vi misstänkte utannonserade Bethesda Fallout 4 idag och under E3 utlovas det in-game video från det kommande spelet.

15 Kommentarer

  1. Profile photo of snyggjonas

    snyggjonas säger:

    Har ni nå tips på vart man kan hitta lite feta quests? Jag är i slutet av spelet, lvl 40+ och kan räkna intressanta platser/quests/möten på mina två pungkulor.

    den november 18, 2015 kl kl. 04:42 -

    • Profile photo of Daniel Green

      Daniel Green säger:

      Har du skrapat den vänstra kanten av kartan, uppifrån och ner? Jag hittade en del av intresse att utforska där. 🙂

      den november 18, 2015 kl kl. 09:48 -

  2. Profile photo of GrandCar

    GrandCar säger:

    Jag ska vara helt ärligt. Jag förväntade mig faktiskt en 5:a, men det känns bra att ni inte gav det full pott med tanke på att samma problem kvartstår i spelmotorn.

    den november 18, 2015 kl kl. 12:52 -

  3. Profile photo of Tompa

    Tompa säger:

    Nej, det verkar inte som det blev årets spel trots allt. Vilken titel ligger bäst till nu då, Witcher?

    den november 18, 2015 kl kl. 17:25 -

  4. Profile photo of snyggjonas

    snyggjonas säger:

    Skrapat den har jag nog inte gjort, ska se vad som finns där, tack för tipset 🙂

    Ett problem jag dock ser med FO4 och dess utfyllda värld är att det är så mycket menlös skit, alltså bara ren utfyllnad i den. Hittar jag inget intressantare än raiders och generic loot i de första 20 byggnaderna så är jag inte aspepp på att utforska resterande 200. Lite samma med quests, när alla questa går ut på att gå till dito byggnad för att döda raiders så börjar man bli less på att plocka upp nya, det är inte ens roligt att prata med npc’r längre eftersom huvudkaraktärens personlighet är lika med noll och du som spelar har ingen chans att påverka den eller valen i dina uppdrag.

    Igårkväll gjorde jag ett i Diamond City som jag tänkte ”ah, här är ett quest som inte bara går ut på att döda radioaktiva köttsäckar iaf”, uppdraget går ut på att lösa ett triangeldrama mellan uppdragsgivaren, hans otrogne fru och en bartender. Simple as that.
    Mannen vill att jag skall följa med och prata med sagda bartender för att få honom att sluta träffa mannens fru.
    Som den diplomatiske spelare jag är övertalar jag den uppjagade mannen att stanna hemma och låta mig prata med bartendern själv, då jag tänker att det minimerar risken för onödiga konflikter.

    Sagt och gjort, mannen stannar hemma och jag besöker bartendern. Med hjälp av ett svårt slag på karisman övertalar jag honom fredligt att sluta träffa mannens fru. Hurra! uppdraget avslutat tänker ni?
    Nej för av någon anledning räcker inte detta för min karaktär, utan jag får istället fyra (som alltid) svaralternariv efter bartenders lovord om att inte träffa mannens fru igen.
    Alla fyra alternativ säger ”det räcker inte” och leder in mig på en ny konversation där det visar sig att mannen bakom bardisken har en liten illegal business på sidan av som han erbjuder mig att ta del av.

    Jag som från första början var nöjd med hans löfte, tvingas nu kräva honom på pengar och gentjänster. Detta enbart för egen vinning dessutom, fanns inget alternativ om att den bedragne mannen borde få lite plåster på såren utan tråden om han och hans fru är som helt avklippt.
    Hur som helst, jag ställs inför ett nytt fyrsvarsalternativ där tre av de fyra alternativa är ”okej, let’s do this”, ”i’m Intressted” och ”sounds like a plan”. Så vi har åter igen tre alternativ som säger exakt samma sak och slutligen ett fjärde som är ”attack the bartender”. Bartendern skall tilläggas har bara varit tillmötesgående och visar inga tecken på hostalitet.

    Detta är den typen av rollspelande och historieberättande som fallout 4 reducerats till, vilket gör det till ett förbannat dåligt rollspel. Inte nog med att denna typ av uppdrag eller händelser lyser med sin frånvaro, när de väl kommer så finns det aldrig mer än några få alternativ som tar berättelsen i en annan riktigt. Den här känslan av att du som spelare är en del av världen och att det du gör påverkar den (vilket måste vara den självklaraste delen för ett RPG) infinner sig aldrig i FO4.
    Jag har inget emot uppdrag som går ut på att döda horder av monster eller att inta och utplåna stora läger med fiender men när alla uppdrag handlar om detta och de alla saknar supstans till att göra det, mer än ”hämta detta föremål åt mig är du bussig” eller ”dessa X är ett hot mot vår koloni, kan du hjälpa oss?”, så blir det så jäkla ytligt och tråkigt att spela.

    Jag är säker på att de finns guldkorn där ute men kornen går liksom inte att hitta för de har fyllt hela världen med så mycket skräp som bara tar plats och förvirrar ditt fokus.
    Det är uppenbart för mig (som jag tror Jocke nämnde i podden) att detta är ett superförsenat och jättepåkostat projekt som bethesdta släppt i all sin hast då de insett att resten av spelvärlden redan sprungit förbi. Släpper de inget nu så kommer de heller aldrig kunna göra det och alla investeringar som gick till tänkta spel är i sjön.
    Jag hoppas bara de valde att plocka ut alla bra idéer för att spara dem till 5an och sälja 4an enbart på hajp, annars är det nog en mörk framtid som Bethesdta går tillmötes, de kan så mycket bättre än det här.

    den november 18, 2015 kl kl. 17:57 -

    • Profile photo of snyggjonas

      snyggjonas säger:

      Gjorde en liten video på sekvensen. http://youtu.be/-bRdswo4LdY
      Hoppas länken funkar

      den november 18, 2015 kl kl. 18:59 -

      • Profile photo of Daniel Green

        Daniel Green säger:

        Vart har du hittat den coola pirathatten?

        den november 18, 2015 kl kl. 19:19 -

      • Profile photo of Raven

        Raven säger:

        Hahahaha Fabian Fälting, var det ett namn de hade spelat in för Codsworth att säga där i början av spelet? 😮

        den november 18, 2015 kl kl. 21:51 -

    • Profile photo of Daniel Green

      Daniel Green säger:

      Det quest du beskriver har jag också gjort och det är inte enbart det man önskar hade fler alternativ. Det känns som om dialogträdet i sig också till viss del är utfyllnad och det går inte ”kallprata” på samma sätt som i t.ex. Skyrim, eller det gav iallafall illusionen av att det gick. Det finns definitivt rolig dialog osv i spelet, men det går inte påverka utgång och vad som sägs på något sätt. Det gör Daniel ledsen i ögat.

      Jag tror problemet med Bethesda ligger i att de inte har någon större press på sig. Om vi tar spelmotorn som exempel och som vi alla vet vid det här laget är den exakt samma som de kört med sedan Oblivion, så har de liksom inte haft någon större anledning till att faktiskt uppdatera den. Deras spel säljer 20-miljoner exemplar, även fast folk redan vet om att spelmotorn är helt sönderglitchad. När de med Fallout 4 tog serien till en helt ny generation hårdvara hade jag personligen högre förväntningar och det är nog därför jag känner mig lite extra besviken på dem den här gången. Men släpper de ett nytt Elder Scrolls med samma spelmotor och med samma glitchar, så kommer jag ju falla under den kategorin som köper spelet, även fast jag vet om bristerna och det är just där i som problemet ligger. Det finns inga krav på dem att leverera en mer polerad motor. ALLA köper spelen än då, inklusive mig själv.

      Nu kanske jag gled ifrån ämnet här, men se det som någon form av extra raljerande runt recensionen i så fall. :p

      den november 18, 2015 kl kl. 19:02 -

  5. Profile photo of Victor Holyba

    Victor Holyba säger:

    Jag ger det en solid 2.5 på PG-skalan. För trasigt för att rättfärdiga en release men kan nog vara underhållande för den inbitne.

    den november 18, 2015 kl kl. 20:56 -

  6. Profile photo of nachogrande

    nachogrande säger:

    Jag skulle nästan vilja påstå att slutbetyget nästan blev lite för snällt. Det är ju spelmotorn som driver hela spelet och spelmotorn i sig är inte bra och föråldrarr, precis som ni skriver. Ändå fick spelet riktigt högt betyg!?? 😮 Jag är mer inne på Victor’s betygsättning här!

    den november 18, 2015 kl kl. 22:04 -

  7. Profile photo of snyggjonas

    snyggjonas säger:

    Haha den coola pirathatten får du om du fortsätter på minutemen uppdragen, tror du får den under Old Guns. Den är rätt kass dock, ger bara +1 i karisma så jag använder den mest när det skall snackas.
    Vilket också är så synd att de inte ”fixat” i detta spel. Det är så mycket kläder och utrustning man vill använda men som man inte gör eftersom de rent statsmässigt lika gärna hade kunnat springa runt näck. Hade hellre sett att de kört på nån form av implantat som ökar stats (vilket inte känns helt främmande för spelvärlden) och istället kan spelaren fokusera på att klä sin karaktären som den vill istället för att känna sig begränsad till att alltid använda plåthjälmar och en visst typ av klädesplagg ger dem mer i sin main stat.
    Jag lunkade runt i samma kläder som jag fick på lvl 2 tills jag fick ”pirat outfitten” och bytte för variationens skull trots att den är betydligt sämre. Den har jag nog haft nu sen lvl 12.

    Fabian Fälting är dessvärre inget namn som Codsworth kan säga 😛 men det är mitt spel-alter ego som alla karaktärer får döpas till. Namnet är taget från den försvunne äventyraren i Bygg båtar med Mulle Meck.

    Ouch, 2.5 känns nästan lite lågt även för mig 🙂 hade nog gett spelet en 3a iaf baserat på dess storlek och hur tillfredsställande det fortfarande är när ett fiendehuvud exploderar av ett välplacerat sniperskott.
    Men jag förstår hur du tänker och i viss mån kan jag tycka Bethesda förtjänare ett lägre betyg bara för att poängtera det faktum att spelet inte ens lever upp till rimliga förväntningar. Tycker buggarna är sämre i detta spel jämfört med tidigare titlar, inte alls lika roliga. Det borde de få minuspoäng för.

    den november 18, 2015 kl kl. 23:15 -

  8. Profile photo of Victor Holyba

    Victor Holyba säger:

    Men om vi bortser från buggarna då. Det fördummade dialogsystemet tillåter dig inte spela som du vill längre. Karma-systemet är ju helt borttaget så ingen chans att vara ond. NPC’s hanterar bara ett korrekt svar annars kan du inte avancera. Så då står man där utan val. Fallout 4 känns lika mycket RPG som Borderlands.

    den november 18, 2015 kl kl. 23:33 -


Du måste vara inloggad får att posta kommentarer.


.