Call of Duty: Black Ops III Recension

3.5
Användarbetyg: 3.0
1
kommentar
Call of Duty: Black Ops III Recension
Av: Joakim Sjöberg, den: 10 november, 2015 kl kl. 09:41

Många är de spel och spelhus världen över som känner av den enorma skugga som Call of Duty kastar. En av nutidens absolut största familjer i nöjesindustrin har i Activisions järnhand funnit sig en obeveklig position i spelvärldens mitt. Denna enorma krigsmaskin har frodats hos flertalet olika studios, men med höstens inlägg gör vi ett återbesök till den Treyarch-signerade Black Ops-serien.

Vi har sedan länge passerat det kalla kriget-scenario som utgjorde begynnelsen av Black Ops och den nya berättelsen från djupt in i 2000-talet har fört med sig en helt ny spelplan. Genom att bygga vidare på många av de koncept som introduceras i Sledgehammer-snickrade ”Advanced Warfare” bjuder man sin trogna spelarbar på en inblick i ett framtidskrig som bottnar mer i sci-fi än i någonting annat. Oavsett om man väljer att titta på bandesign, vapen, specialförmågor eller skräddarsydda soldater så har Treyarch hittat ett sätt att vrida reglaget till elva.

CoD_1

Black Ops-makarna målar en framtidsbild som är dyster så få – en perfekt plats för höstens stora slagfält. Den nya teknikens hänsynslösa framsteg har för med sig luftburna krigsmöjligheter som har sett till att krigsföring i skyarna har blivit rudimentärt – någonting som i sin tur gör Black Ops-iniativet lika relevant som under sextiotalet. I kampanjen vår spelaren, genom en extremt grovhuggen karaktärsskapare, ge liv åt sin egen manliga eller kvinnliga huvudkaraktär. Utrustad med DNI – Direct Neural Interface – ett digitalt krigsverktyg – tar sig denna supersoldat igenom uppdrag som aldrig skulle drömma om att slå av på takten. Både handling och spelupplägg känns som ett steg vidare från det vi i första rummet hade förväntat oss av ett spel ur släktet och det är inte långsökt att spekulera att Treyarch skulle ha inspirerats av både Bioshock och Syndicate. Miljöerna vi reser igenom är byggda för att underhålla de nya fart-baserade rörelsemöjligheterna som innefattar saker som jetpack-boosts och horisontellt löpande längs med väggar. Det öppnare och rymligare upplägget på slagfälten har byggts utifrån kärlek till det faktum att Call of Duty: Black Ops III har stöd för upp till fyra spelare i sin kampanj. Utmed resan erhåller även spelaren en valuta som används för att låsa upp vapen och utrustning att använda i nästkommande uppdrag.

Precis som vi hade förväntat oss av en Call of Duty-titel så är multiplayer-upplevelsen central. Vidden av det vid det här laget djupt rotade spelandet har utökats åt alla håll och kanter, inte minst inom möjligheten att skräddarsy den soldat som du placerar på fronten. Som spelare har du full kontroll av din loadout och i en homage till ”Pick 10”-läget från tidigare Black Ops-installation så erbjuder spelet ett flertal specialiserade soldater med ytterst unika färdigheter och styrkor att utnyttja i strid. Tillsammans med det robotiserade anförandet som artar sig i användandet av drönare och andra markburna krigsmakter finns det bra mycket fler sätt att angripa ett motståndarlag än vad någon tidigare Call of Duty-titel har erbjudit. Adderat till detta är ett vapengalleri som känns både smart och fräscht och som adderar en härlig dos sci-fi till det redan blixtrande spelandet. Även bland vapengalleriet ges spelaren möjlighet att skruva, trimma och krydda med en helt egen touch till lika delar inom det funktionella och det estetiska. Den ledande tanken är möjligheten att skräddarsy och när vi påbörjar en ny match så gör vi det med känslan av att vi är vår egna, unika soldat.

CoD_2

I vad som har blivit ytterligare en följetång hos Activision:s flaggskepp återser vi Zombie-läget. Hos Black Ops III yttrar det sig både för en ensam spelare såväl som multiplayer och med sig för det fram ett nytt men samtidigt klassiskt system baserat på erfarenhetspoäng. Med hjälp av färgstarka och extravaganta karaktärer framförs ett upplägg som lättar upp stämningen likt en motpol mot spelets huvudsakliga kampanj. Den något mer komiska undertonen till trots så är Zombie-läget en perfekt uppvisning på hela titelns repertoar inom vapen, manövrering och explosiva specialakter.

I slutet av dagen så gör Treyarch väldigt lite för att förändra receptet på Call of Duty. Spelets ebb-och-flod har, de uppenbara nyheterna till trots, bevarats lika intakt som alltid. Men det krutet som man har sparat på att ännu en gång inte förändra någon av stöttepelarna har man istället bränt på att förfina, polera och framförallt bygga vidare på seriens ännu växande verktygslåda.