Until Dawn Recension

• Handligen tappar klass mot slutet • Gör för lite för att utnyttja tekniken i DualShock4-kontrollen.

4.0
Användarbetyg: 4.8
2
Until Dawn Recension
Av: Joakim Sjöberg, den: 4 september, 2015 kl kl. 12:57

När åtta ungdomar tar sig ut i Kanadas djupa vinterlandskap för att spendera en lugn helg i en vinterstuga utan tillgång till elektricitet så vet vi precis hur det kommer att sluta. Hade det varit en film så hade den antagligen hetat Scary Movie och genomsyrats av medelmåtta och regissörsångest, men när konceptet istället föddes som ett spel vid namn Until Dawn så blev det något av det smartaste som jag någonsin har spelat.

Första gången vi fick möta Until Dawn var under 2012. Spelet presenterades ursprungligen som en PlayStation 3-titel som spelades i en första-personsvinkel och som utnyttjade det då aktuella PlayStation Move-tillbehöret. Förseningar skedde – som jag med facit i hand är väldigt tacksam över – och efter att projektet istället fick anta rollen som en exklusiv PlayStation 4-titel som använde sig av den nya kontrollens rörelsekänslighet sett ur tredje-person så sattes till sist ett releasedatum till början av detta års spelhöst. Vilket sätt att starta en höst, sen.

UntilDawn_01

I Until Dawn får vi följa en grupp på vad som ursprungligen är tio ungdomar. Det glada kompaniet spenderar en natt i en stor vinterstuga ute i det vilda tillhörande föräldrarna till tvillingsystrarna Hannah och Beth, samt deras broder Josh som alla tre är en del av gruppen. Saker och ting går fel, så pass fel att tvillingarna Hannah och Beth mister livet. Trots den förkrossande olyckan tar brodern Josh initiativet att vännerna ska återförenas i stugan ett år senare för att få en chans att bearbeta förlusten av flickorna. De åtta återstående ungdomarna återvänder till stugan med de bästa av avsikter, men vi vet alla att det inte är så det funkar i skräckvärlden.

Until Dawn kombinerar visuella effekter värdiga av hemvistelsen på PlayStation 4 tillsammans med röstskådespel-insatser i världsklass för att berätta en historia som både är verklig och fängslande. Varje karaktär i spelet förkroppsligas av skickliga skådespelare som ger liv med både ansikte och röst och genom välskriven dialog presenterar man ett dialog-baserat narrativ som bör uppmärksammas av den övriga industrin. Spelandet är inte långt ifrån upplevelsen ur Beyond: Two Souls eller Heavy Rain och baserar sig på utforskande, sökande efter ledtrådar samt quick-time event baserade på situationen. Varje dialog är genomsyrad av det faktum att spelaren måste förhålla sig till alla de val som denne utsätts för. Allting som sker knyter an till spelets behandlade av ”Butterfly Effect”-teorin och dess inverkan på framtiden. Spelarens val påverkar dessutom inte bara utgången av en viss situation, utan denne gör även direkt påverkan på både karaktärernas relation med varandra och sig själva utifrån ett flertal karaktärsdrag. Genom spelets linjära handling så slussas vi emellan de olika karaktärerna medan de alla upplever en helvetisk natt och kämpar för att överleva hela vägen fram ”tills gryningen”.

UntilDawn_02

Dygnet i Until Dawn är kantat av tre olika mysterium som långsamt nystas upp. Förutom fallet med de döda tvillingarna står det klart att vistelsen på berget delas med den förrymd brottsling, samt att mystiska omständigheter sveper in händelserna kring de individer som arbetade i områdets gruvor på 50-talet. Genom att uppmärksamt utforska sin omgivning kan spelaren hitta ledtrådar som alla blir en egen pusselbit i det större pusslet och så sakta närma sig den fulla berättelsen. Samtidigt måste spelaren aktivt jobba för att ta ”rätt” beslut och förhindra att ungdomarna i gruppen inte blir skadade eller till och med dör. Till sin hjälp kan spelaren hitta gömda totem som alla bär på en egen vision om vad som komma skall och genom att spela upp dessa och analysera innehållet i de korta inblickarna kan spelaren förutse en situation och göra sitt bästa för att styra den när den väl anländer. Det är aldrig lätt och spelet har en imponerande förmåga att få spelaren att känna att fel val har begåtts, inte minst i de diaboliskt snickrade scenerna tillsammans med Peter Stormare i dennes kontor som är en återkommande följetång mellan vart och ett av spelets kapitel. Här bryter man friskt barriären mellan spel och spelare och skapar ett effektivt narrativ som passar spelet som handen i handsken.

Precis som tidigare nämnda referens-titlar så är Until Dawn oftast inte så krävande av sin spelare. Undantaget är de quick-time-event som äger rum med jämna mellanrum där spelaren snabbt behöver reagera för att försöka styra utgången till en positiv sådan. Precis som allt annat i spelet så kan detta styra hur karaktärens öde fortskrider. I de flesta stunder i spelet handlar spelandet istället om att navigera kring bergets miljöer och utforska hemligheter. Det hela är enkelt och vackert just av den anledningen, men det är synd och skam att spelet inte gör mer för att utnyttja möjligheterna med konsolens kontrollschema. Man är helt klart och nosar inom saker som track-paden eller rörelsekänsligheten, men man har valt att implementera det inom så banala moment att man lika gärna hade kunnat vara utan. Med smartare implementering och mer lekfullhet hade man utan tvekan kunnat använda sig av kontrollen i syfte att både göra upplevelsen mer intressant och mer skrämmande. Likaså saknar jag möjligheten att kunna utforska spelvärlden helt fritt, då det trots allt är låst till en handling som är helt linjär.

untildawn_03

Until Dawn går inte hela vägen med sitt innehåll, men på något sätt förlåter jag det eftersom det känns som att det inte är någonting som Supermassive Games någonsin försökte göra. Känslan är att man ville skapa en upplevelse baserat på narrativ, dialog och fantastisk stämning, och då spelar det kanske ingen roll ifall man inte kan bli nominerad till årets bästa spelmekanik. Resultatet blir ett spel som inte är någonting för dig som söker en högintensiv skräckupplevelse, men ett måste för dig som söker en lågintensiv berättelse i världsklass där du, i alla lägen, har kontrollen i hand.

UntilDawn-thumb
UntilDawn-cover
UntilDawn_01