Gears of War: Ultimate Edition Recension

• Det nya innehållet för kampanjen till konsol • Den klart skarpare visuella upplevelsen
• Ingen uppdatering av den föråldrade AI:n • Multiplayer-läget hade förtjänat mer kött

3.5
Användarbetyg: 5.0
0
Av: Joakim Sjöberg, den: 24 augusti, 2015 kl kl. 17:30

Tanken på att det har gått nio år sedan vi först introducerades för Gears of War är nästintill svindlande. Spelet som introducerade oss för broilerromantik ur tredje-person och uttrycket ”stop-‘n-pop” tog med sig mycket till bordet och satte nya mallar för shooters att rätta sig efter. Inför en nästa generationens Gears of War-upplevelse återvänder vi till seriens start, satt i ett helt nytt ljus.

Gears föddes in i Epic Games-familjen och frodades tack vare den outtröttliga kärleken ifrån creative director Cliff Bleszinski. Efter fyra titlar, varav ”Judgement” bröt den kontinuerliga tidslinjen och istället berättade en prolog baserad på två av våra sidokaraktärer, togs det fortsatta ansvaret för serien ifrån sin stolte fader och tillföll istället Microsoft. Året hade precis slagit om till 2014 och allt fans världen över ville se var ett officiellt utlåtande kring ett Gears of War 4. Microsoft lät inte den samlade rösten gå obesvarad länge och kunggörandet att flaggskepps-serien påbörjat resan till Xbox One ekade långt.

GoW_ultimate_01

Precis som Gears of War 4 så har Gears of War: Ultimate Edition arbetats fram av den Kanadensiska studion The Coalition. Studion, som tidigare gick under namnet ”Microsoft Vancouver och ”Black Tusk Studios”, leds av veteranen Rod Fergusson som var ytterligare en nyckelperson i den tidiga Gears-kampanjen. Ännu en gången får vi följa C.O.G-soldaterna ur Delta Squad och hur de desperat kämpar för att återvinna sin hemplanet Sera ifrån den hänsynslösa och förödande Locust-horden. Med alla original-assets i hand har man genomarbetat originalupplevelsen ur serien för att anpassa den för en ny hemvistelse hos Xbox One. Förutom en klart förbättrad visuell upplevelse är ‘Ultimate Edition’:s bestyckning tillskriven nya kampanjuppdrag som tidigare var exklusiv för den PC-port som gjordes tillsammans med ”People Can Fly”. Den utökade handlingen som nu även på konsol innehåller en omtalad boss-strid blir en klart större Gears of War-upplevelse än tidigare och det hela skadas inte det minsta av att den modifierade Unreal 3-motorn kan gå på fylla cylindrar tack vare ett förhöjt tak.

Spelmässigt så är det en sport som vi kan vid detta laget. Kampanjen dundrar förbi i rasande tempo och tack vare de ändringar som först sågs på PC så är även spelets i min mening gravt underskattade multiplayer bättre utrustad för att möta en spelarbas som säkerligen har hunnit bli än mer finsmakande i sin Xbox LIVE-upplevelse. Nio år har passerat utan att Unreal 3-motorn tycks ha missat ett ända steg och än idag lyckas man leverera en show som visar på hur effektivt ett spel kan vara när det lever i symbios med sin motor. Den brasklapp som däremot bör skrivas är inom de förbättringar som kunde ha gjorts, men som uteblev. I första hand hade jag adresserat AI-funktionaliteten hos mina medkämpar, då det tycks vara det kugghjul som rostat igen efter alla dessa år. Allt som oftast beter de sig tveksamt under större strider och i en solo-kampanj på högre svårighetsnivå så presenterar sig den största utmaningen inom det faktum att dina lagkamrater inte är till någon sorts hjälp hälften av gångerna. I en co-op-situation , som trots allt är spelets forte, är det hela inte något problem, men för den ensamma spelaren är det frustrerande att se kollegor falla till höger och vänster utan något sorts eftertryck.

GoW_ultimate_02

Gears of War: Ultimate Edition lever sannerligen upp till sitt namn i det att man levereras den absoluta utgåvan av mastodont-originalet. Den gamla spelmekaniken har åldrats väl och känns fortfarande intressant och engagerande, men det är svårt att komma ifrån det faktum att det är synd att Coalition samtidigt inte tog chansen att modernisera sin veteran ytterligare. Hade man verkligen, verkligen velat visa vad ett nästa generationens Gears of War innebär så hade det här varit frontlinjen där man lättar på locket och visar sin publik vad de har att vänta. Hade man tagit sig tiden till att trimma sitt AI och addera ytterligare multiplayer-innehåll för återvändande online-krigare så hade man kunnat visat upp något mer, men istället tvingas vi till att fortsätta spekulera och oroa oss över vad ett nytt Gears of War kommer att innebära.

Skaffa spelet innan December:s slut för att inte bara få tillgång till beta-testet av Gears of War 4 under början av nästa år – utan även för att kamma hem samtliga av de idag lanserade Gears of War-titlarna till din Xbox One i samband med att Microsoft lanserar sin tjänst för bakåt-kompabilitet

Minns ni Gears of War? Klart ni gör! Victoria och Joakim tar sig en närmre titt på Ultimate Edition.