Batman: Arkham Knight Recension

• Stabilitetsproblem • Inte samma wow-faktor som föregångare

4.5
Användarbetyg: 4.3
14
Batman: Arkham Knight Recension
Av: Anders Sandberg, den: 29 juni, 2015 kl kl. 12:17

Rocksteady Studios började sin karriär med debuttiteln Urban Chaos: Riot Response för PlayStation 2 och Xbox. Det är dock inte i närheten lika uppmärksammat som det som tre år sedan skulle förändra utvecklarnas framtid, Batman: Arkham Asylum. Det spelet starta en era som nu sex år senare kommer avslutas, det är dags för läderlappens sista äventyr.

Batman: Arkham Knight har varit under utveckling i tre års tid och samtidigt som Warner Bros. Games Montréal fick arbeta med det mindre framgångsrika Origins fortsatte Rocksteady med resan efter City. Det är också passande nog där våra första steg i Knight tas och jag tänker inte avslöja för mycket av händelserna för er som inte spelat föregångarna men vi börjar i ett lugnare Gotham och när nio månader av tystnad passerat bryter en skurk tystnaden, hans namn är Scarecrow. I en utannonsering hotar han att släppa ut en giftgas över hela staden som kommer driva alla människor till vansinne. För att visa att han menar allvar genomför han en demonstration som får fruktansvärda utkomster. Resultatet blir en total evakuering av staden och de enda som återstår är Bruce och hans allierade, samt Fågelskrämmans anhängare. Det dröjer dock inte länge innan du introduceras för den nya superskurken, Arkham Knight. Jag lägger också en viss tyngd i ordet ”nya”, han är skapad av DC Comics för just detta spel men jag återkommer till honom senare. Du inser snabbt att det är mer som står på spel än bara Gothams framtid, Bruce egna kumpaner riskerar att hamna i skottlinjen och det som visar sig är en mycket mer sårbar Batman.

BAK-Scarecrow

Arkham Knight kan mycket väl vara den absolut bästa/värsta skurk som Batman någonsin mött i ett tv-spel. Jokern är kanske Waynes motsatts och det gör honom onekligen unik och sätter honom i en speciell position men Knight är något helt annat. Han ÄR Batman i den mening att han kan Bruces tekniker, vet hur han tänker, kan förutspå hans nästa drag och samtidigt matchar honom fysiskt såväl som mentalt. The Knight matchar vår hjälte på alla plan och det är vad som gör honom skrämmande, hur ska Batman kunna stoppa en sådan varelse? Givetvis kommer spelet erbjuda en rad andra skurkar som vi lärt känna genom åren, två av dessa är Two-Face och Penguin. Den huvudsakliga kampanjen tar ungefär fem till åtta timmar men det är nästintill omöjligt att endast fokusera på detta när spelet slänger in överraskningar titt som tätt. Jag var ute och svingade bland hustaken och precis när jag skulle kliva upp på ett tak möts jag av en gigantisk fladdermus (fick en mindre hjärtattack) och sedan flög den iväg, behövde jag följa efter? Självklart inte men jag var alldeles för nyfiken för att låta bli. Utvecklarna har smart och välplacerat valt ut punkter där du får möta nya utmaningar och aktiviteter och innan du vet ordet av har du glömt bort vad du skulle göra härnäst i storyn.

BAK-Flight

Det finns också ett smart system som håller koll på alla uppdrag och du kan när som byta till det du känner för att göra. Det märks tydligt att detta är fjärde titeln i serien för nu har utvecklarna nått en punkt där allt är välpolerat, finslipat och det som är överflödigt har plockats bort. Jag kan redan nu säga att rent tekniskt och spelmekaniskt är detta tveklöst det absolut bästa i hela Arkham-serien. Knight innehåller inte alltför mycket ny mekanik utan istället har Rocksteady bara gjort allt som föregående installationer utförde bra till bättre. Origins hade en bra handling men jag är faktiskt mer gripen och involverad i vad som händer nu och det kan även bero på att fjärde resan ska enligt utvecklarna själva vara sista delen. Självklart måste det finnas några nyheter och bara en liten subtil detalj är att du kan svinga dig direkt in i ventilationsuttag, något som gör din väktare ännu mer diskret och det tillåter dig att planera takedowns på fler plan. En förbättring som gjorts till hela det systemet är ”Fear Takedown”, denna teknik gör att du kan knocka tre fiender i ett svep. Du anfaller från en position utan att bli upptäckt och för att ladda upp denna förmåga igen måste du göra en tyst takedown på en intet ont anande fiende.

BAK-Oracle

Du kan också använda din omgivning till att ta hand om dina motståndare och detta blir extra användbart när du hamnar i slagsmål och möter 20-30 fiender samtidigt. Mekaniken kring striderna är något som studion blivit känd för och det har i sin tur blivit en standard för hur slag av den här typen i spel görs idag. Tack vare små förändringar och nya attackmönster, samt fiendetyper, är Rocksteadys formel komplett. Jag ser verkligen inte hur det kan bli bättre och då känns det samtidigt passande att Arkham avslutas med Knight. Det ska dock sägas att i och med att det är fjärde titeln har det inte riktigt samtidigt wow-faktor som Asylum hade när det släpptes 2009. Magin finns fortfarande kvar, det har inte försvunnit men om du hängt med sedan seriens början kommer du inte bli lika överväldigad som första gången. Det är inte heller perfekt utan lider av lite stabilitetsproblem. Två gånger har spelet fryst sig och jag har varit tvungen att starta om min PS4:a, nu är detta ändå inget i jämförelse med de problem som Pc-versionen har lidit av. För det mesta flyter ändå allt som det ska och det görs snyggare än någonsin, alla små detaljer gör att Gotham är mer levande än någonsin. Det är små detaljer som hur tanks exploderar och gnistor flyger när du skjuter sönder de med din Batmobile, vilket leder in mig på elefanten i rummet.

BAK-Batmobile

Du får kontrollera Batmans egna vrålåk och detta är spelets i särklass största nyhet, och vilken storslagen sådan det är. Bilen fungerar som din högra arm och du kan kalla på den närhelst du önskar bara genom ett knapptryck. Din dräkt och bilens teknik är gjorda för att komplettera varandra och med funktioner som att skjuta ut dig i hög fart kan du blixtsnabb ta till skyarna om situationen blir akut och det är bara en av alla smarta trick som finns i din arsenal. Det är mer än bara ett transportfordon utan du använder Batmobilen vid detektivarbete lika mycket som när du ska utplåna Arkham Knights arme. Bilen har två olika lägen, ett där du transporterar dig och ett där du är i stridsberedskap. I det sekundära läget kan du smidigt och snabbt förflytta dig för att undvika inkommande skott och missiler, det kan kännas hektiskt och överväldigande till en början om du möter nästan 30 pansarvagnar men när du väl kommit in i systemet blir det lika mycket en dans som när du tampas med lika många hejdukar till fots. Utvecklarna kör medvetet ned många uppdrag i halsen på dig som kretsar kring bilen och då kan jag förstå om några tycker det blir uttjatat men jag har spelat Arkham Knight i över 20 timmar och ännu har jag inte tröttnat på dessa segment.

BAK-Knight

Om detta nu sannerligen blir det sista äventyret om Batman som Rocksteady Studios utvecklar avslutar studion med flaggan i topp. Jag är inte lika lamslagen och begeistrad nu som jag var när jag fick se Asylum första gången. Då handlade det mer om att ta in den totala upplevelsen, nu handlar det mer om att uppleva av ett riktigt välputsat spel. För jag har sannerligen njutit av Arkham Knight och jag vill tro att många av er också kommer göra det oavsett om ni spelat föregående installationer eller ej.

”…och jag är rädd att när jag passerar dess trösklar, när jag kliver in i Arkham och dess portar stängs bakom mig, att det…

BAK-Batmobile
BAK-Flight