Ori And the Blind Forest

Plattform: Xbox One, PC, Xbox 360
Releasedatum: 2015-03-13
Genre: Plattform
Utgivare: Microsoft
Utvecklare: Moon Studio
PEGI: PG-3
Bra:
• Estetisk, etiskt och dramaturgiskt vackert • En utomordentligt tajt plattformsupplevelse • Ett fantastiskt soundtrack
Dåligt:
• Vi ges inget omspelningsvärde

Betyg

4.5
VN:F [1.9.22_1171]
Användarbetyg: 4.5
2
kommentarer
Ori And the Blind Forest
Av: Joakim Sjöberg, den: 12 mars, 2015 kl kl. 12:00

Startar upp det hela utan någon egentligen tanke på förväntningar eller tidigare prognoser. I ärlighetens namn så är jag säkert mer och rotar kring i bakhuvudet hos blandade slentrianfunderingar ur vardagen, så som nästa veckas matinköp. Däremot så går det inte ens två minuter innan jag, likt en sjuåring med sin första hemmakonsol, tvingas glida ur stolen och ner på golvet bara för att komma närmare det vackra på min skärm. Det som är så vackert att jag har fått en klump i halsen.

Trots en tryckande känsla i bröstet som jag där i stunden inte kan förstå och som ger mig en smärre andnöd så klickar jag mig ivrigt vidare igenom föreställningen framför mig. Introduktionen är inte nämnvärt lång och jag förvånas över att jag faktiskt måste stålsätta mig för att inte helt hänge mig plötsliga känslosvall. Det kanske låter överdrivet dramatiskt eller uppskruvat, men Ori And the Blind Forest är bland det vackraste jag har upplevt på väldigt, väldigt länge. Genuint vackert. Någon handling vill jag inte avslöja, då jag inte vill ta den presentation som jag fick ifrån någon. Allt man borde behöva veta för att vilja ge sig in i det hela är att Ori är en liten varelse av ljus som under en mörk natt slits ifrån ett enormt livgivande träd och hamnar nere i skogens dunkla tillvaro. Från denna punkt är vi som spelare med och vad vi står inför är ett fullkomligt fenomenalt plattformsäventyr.

Ori_1

Ori And the Blind Forest är, som Moon Studios själva beskriver det, ”ett kärleksbrev till sina rötter”. Spel som Rayman och Metroid tycks ha fått sina främsta kvalitér hopkokade i en symbios som är mästerligt skapad. I en värld som helt sömnlöst bygger vidare på sig själv i takt med att spelaren träder ny mark så bjuds vi på oerhörda miljöer och varelser och överallt ges spelaren möjligheter att upptäcka dolda hemligheter. Att stanna upp i ett område och kräma ut den där lilla extra ansträngningen resulterar ofta i ett gömt föremål, så som en utökning till den lille hjältens hälsa eller kraftnivå. Genom att utforska platser och besegra fiender samlar vi på oss erfarenhetspoäng som efter eget behag kan spenderas ett enklare ”ability-träd” med tre klara inriktningar. Genom resans gång så belönas Ori alltjämt med nya krafter som utökar dennes förmågor ytterligare och som bidrar till en eskalerande kurva inom de miljöer vi stöter på och dess utmaningar.

Ori_2

Senare i berättelse blir de utmanande momenten mer frekventa och tar oftare form av pussel eller särskilt skulpterade segment av banor än fiendevarelser. Ofta kan det handla om ”trial and error”, men det faktum att farliga omgivningar ofta resulterar i en omedelbar livsförlust gör att Oris faktiska livsmätare känns onödig. Att inte kunna beräkna riktigt hur mycket hälsa du har kvar inför ett moment då du inte vet hur ett fientligt objekt skadar dig är mer förvirrande än hjälpsamt och det är i dessa fall tur att spelaren ges eget ansvar över sina checkpoints via Ori:s förmåga att placera ut dessa i form av så kallade ”Soul Links”. Den otydliga hushållningen av den lilla hjältens hälsa är ett irritationsmoment som, i ärlighetens namn, är någonting sällsynt i Ori And the Blind Forest. Utöver denna lilla brasklapp har spelet inga svaga stunder och när jag står vid slutet av det hela är jag mest ledsen över att det tar slut. Så som vackra gör.

Ori And the Blind Forest kommer troligtvis inte att få definiera spelåret 2015, men jag tycker synd om den som går miste om denna berättelse som är så otroligt nära fullkomlighet inom vad man försökt skapa. En nutida prognos säger att vad som kommer att stå som ett av årets absolut vackraste spel också lyckas bli ett av de mest välsnickrade. Oavsett om du kommer för estetiken, sagan eller för spelmekaniken så är oddsen för en besvikelse oerhört låg. Även om du startar det utan en tanke på tidigare förväntningar och prognoser.


Ori_review_thumb
Ori_1
Ori_2
oriblindforest-boxart

2 Kommentarer

  1. Profile photo of peppermill

    peppermill säger:

    Synd att det inte var högre omspelningsvärde 🙁

    den mars 12, 2015 kl kl. 20:33 -

  2. Profile photo of Joakim Sjöberg

    Joakim Sjöberg säger:

    Ja, det är verkligen det enda som håller spelet från en fullpott!

    den mars 12, 2015 kl kl. 21:56 -


Du måste vara inloggad får att posta kommentarer.


.