Rayman Legends

Plattform: Wii U, PlayStation 3, Xbox 360, PC
Releasedatum: 2013-08-30
Genre: Plattform
Utgivare: Ubisoft
Utvecklare: Ubisoft Montpellier
PEGI: PG-7
Bra:
• Plattformsperfektion • UbiArt Framework • Musikbanor • Omväxlande nivådesign • Beroendeframkallande • Wii Us bästa
Dåligt:
• Inget onlineläge för co-op

Betyg

5.0
VN:F [1.9.22_1171]
Användarbetyg: 4.6
4
kommentarer
Rayman Legends
Av: Anders Sandberg, den: 3 september, 2013 kl kl. 23:47

Det skulle dröja hela sex år innan Rayman äntligen slapp se synen av alla irriterande kaniner och deras galna upptåg. 2011 fick hjälten sin välförtjänta återkomst tack vare Rayman Origins som hyllades av kritikerkåren världen över. Nu bara två år senare försöker Michel Ancel tillsammans med Ubisoft Montpellier återskapa denna succé, men är det ens möjligt?

Det ska sägas att Ubisoft Montpelliers senaste verk var det mindre lyckade ZombiU som fick väldigt blandade omdömen och spelet i fråga har inte nått några nämnvärda försäljningssiffror. Spelet blev inte Wii Us release-titel som konsolen varken behövde eller förtjänade, men det är en annan historia. Nu har det gått nästan ett år sedan dess och studion har istället haft fullt upp med att försöka förnya ett redan framgångsrikt spel, en svår uppgift men inte omöjlig. Den lilla historia som finns i spelet är väldigt enkel: magikern från Origins har överlevt och är tillbaka för att ställa till med oreda i världen, det är upp till Rayman och hans vänner att stoppa honom och alla mardrömsvarelser. Det är en väldigt simpel berättelse som vi ställs inför och med handen på hjärtat känns det också mindre relevant för just denna installation. Huvudsaken är spelets mekanik och design, vilket för tankarna till just spelets kärna: plattformsperfektion.

Rayman Legends Boss

Efter att ha spelat genom större delarna av Rayman Legends kan jag nu konstatera att det är en minst lika solid upplevelse som föregångaren när det kommer till bandesignen. Det huvudsakliga spelet består av över 120 olika nivåer som är indelade i världar med egna teman, varav en är vatten och bara det säger allt om den världen. Din resa börjar väldigt mjukt och försiktigt med alla grunder då du får chansen att bemästra kontrollerna, sedan slängs det in mer krävande hinder och utmaningar som du måste tackla. Balansen i hur svårighetsnivån ökar är bara löjligt träffsäker och du behöver aldrig känna en tråkig stund med Legends utan genom hela din spelsession kommer du ständigt behöva överträffa dig själv. Det kommer till den gräns att när det känns som att det inte kan bli jobbigare längre och i samma sekund blir det givetvis det. Detta gäller endast alla banor som du kan spela offline, om du istället väljer att tackla online-utmaningarna är det en helt annan femma.

Det finns fyra olika tävlingar som skiftar varje dag och vecka, två för varsitt tillfälle. Svårighetsnivån på dessa är normal eller extrem och det är endast designen som ändrats beroende på vilken grad du väljer. Det finns ungefär fem olika grundbanor i detta läge och problemen som dessa erbjuder kan sträcka sig från att samla ett antal ”lums” till att ta dig genom ett bestämt parti på tid. När du har testat dessa scenarion i ungefär två veckors tid kommer du känna igen de flesta men eftersom fyra olika tävlingar alltid finns tillgängliga undviker det risken för att det ska kännas enformigt. Om något blir det istället totalt beroendeframkallande när man tydligt ser hur placeringen online ser ut och självklart infinner sig det där suget: kanske kan jag bli lite bättre? Många av dagens tv-spel har någon form av onlinefunktion för poängliga och nog för att Legends saknar stöd för co-op online är deras redan fungerande mekanik helt briljant.

Rayman Legends Cannon

Jag nämnde innan hur många banor titeln innehåller men då hade jag inte räknat med de omgjorda platserna från Origins. Totalt finns det 40 bekanta miljöer som vi får återstifta bekantskap med när huvudkampanjen är över och om du inte vill vänta till dess är det fullt möjligt att ta sig dit tidigare. Ett belöningssystem i slutet av varje nivå ger dig slumpartade priser där du bland annat kan vinna dessa och nog för att du inte har tillgång till alla från start finns det inget som hindrar dig att ta dig an de som faktiskt blir tillgängliga tidigt i din spelsession. Ett helt nytt inslag för Rayman Legends är möjligheten att spela som fen Murfy, en funktion som från första början var tänkt att bli exklusiv till Wii U. I ärlighetens namn var hela spelet tänkt bli en exklusiv titel för Nintendos senaste konsol men på grund av en viss zombieupplevelse bestämde sig Ubisoft för att göra spelet till fler plattformar. Murfy i alla fall kan manipulera både omgivningen och fiender när du väl får styra honom, en funktion som lätt tillhör installationens största guldklimpar. Det fungerar alldeles ypperligt med pekskärmen till Wii U och på andra plattformar får istället spelare tajma ett knapptryck för att göra motsvarande rörelse. Han blir en väldigt stor hjälp då han kan bidra på många olika sätt och i skrivande stund är detta tveklöst Wii Us bästa metod att visa hur pekskärmen ska användas på rätt sätt.

UbiArt Framework användes också för Origins och tack vare denna spelmotor lyckas Ubisoft skapa en upplevelse där allt ser ut som en tavla, en ytterst vacker och färgrik sådan. Den grafiska designen i kombination med alla olika miljöer gör att under de 20+ timmar som spelet erbjuder kommer du få se många vackra platser där den ena överträffar den andra. Det är lätt att få en favoritomgivning men det dröjer inte länge innan den blivit ersatt och det här är ett återkommande fenomen under hela resans gång. För att inte tala om musiken, detta ljuvliga komplement som dessutom får agera huvudroll under några få men alldeles lysande nivåer. Nu kommer vi till nästa stora nyhet och det är Legends musikbanor som du springer genom i takt till ett musikstycke. Grundkonceptet är väldigt enkelt men likt Disneys musikaliska filmer Fantasia görs alla rörelser i takt till tonerna som sippras ut ur dina högtalare. Om du ska hoppa i Rayman Legends kommer också en passande not spelas i exakt samma sekund och nog för att det går att misslyckas med takten är detta något som du kommer sträva efter att upprätthålla för att flödet ska bli perfekt. Kort och gott är detta något av det bästa jag sett i ett plattformsspel på väldigt lång tid och det enda jag önskar är att det fanns fler av dessa fantastiska utmaningar.

Rayman Legends Music Level

Hur summerar man då ett spel som Rayman Legends? Till att börja är det bara att gratulera Michel Ancel för han har gjort det igen. Uppföljaren har precis allt som gjorde Origins till ett av sitt års bästa spel och på samma sätt är också just denna installation något av det bästa som vi kommer se under 2013. Det går absolut att njuta av Rayman Legends till övriga plattformar men om du verkligen vill få ut maximal effekt rekommenderas det starkt att du införskaffar det till Wii U. Om du ännu inte plockat upp Nintendos senaste konsol fick du precis en anledning att göra det, Rayman Legends är dess bästa spel och en solklar kandidat till Game of the Year.


Många ägare till Wii U väntar fortfarande på stora titlar från Nintendo och om Ubisoft hade bestämt sig för att låta Rayman Legends förbli…

Rayman Legends Boss
Rayman Legends Cannon
Rayman Legends Large Boxart
Rayman Legends Music Level
Rayman Legends Review Thumbnail
Rayman Legends Small Boxart

4 Kommentarer

  1. Profile photo of Daniel Green

    Daniel Green säger:

    Det är inte jättetätt mellan de här riktigt bra plattformsreleaserna så man får passa på när det väl släpps en känner jag också! 🙂

    den september 4, 2013 kl kl. 10:16 -

  2. avatar

    Cornell säger:

    Årets bästa plattformsspel

    den september 4, 2013 kl kl. 18:32 -

  3. avatar

    Neoprin säger:

    Låter som ett givet köp.

    den september 4, 2013 kl kl. 20:21 -

  4. Profile photo of Avangenia

    Avangenia säger:

    Ser väldigt mysigt ut

    den september 5, 2013 kl kl. 11:37 -


Du måste vara inloggad får att posta kommentarer.


.