10
kommentarer
NFS Most Wanted: Förhandstitt plus intervju
Av: Xavier Ladu, den: 12 oktober, 2012 kl kl. 13:24

EA fortsätter att förlita sig på Criterion Games för att spel från Need for Speed-serien ska få en rejäl omstart. För drygt två år sedan var det Hot Pursuit som fick sig en reboot och i år är det Most Wanted som studion tagit sig an uppdraget att ge det en rejäl ansiktslyftning till i år.

År 2005 släpptes Need for Speed: Most Wanted och togs emot väl av spelkritiker. Då utvecklades det av EA Black Box som förra året gjorde Need for Speed: The Run. I år är det dags för Criterion Games att återigen göra ett bilspel med sin touch och de fick uppdraget att göra ett nytt Most Wanted. Jämfört med Hot Pursuit handlar årets upplaga om att fly från polisen och bli den mest jagade, utan att man tar sig an rollen som polisen.

Hot Pursuit sålde bra, fick höga betyg och ett antal priser vilket har satt press på Criterion Games att följa upp succén med någonting som är minst lika bra. Alla som har spelat Need for Speed minns kanske att serien började tappa sin glans innan samtliga delar har fått sig rejäla omstarter med Hor Pursuit som första titel att få sig en ansiktslyftning från Criterion Games. Till Sverige hade EA flugit in Matt Webster som skulle presentera titeln. Han började nämna att Criterion Games inte gör andras uppföljare utan enbart uppföljare till sina egna titlar och därför var det perfekt för studion att få göra en reboot för Most Wanted.

Lekfullhet, enkelhet och rivalitet är nyckelord som skulle kunna sammanfatta det Criterion Games är ute efter med Need for Speed: Most Wanted. Att behöva vinna tävlingar för att låsa upp nya bilar har alltid varit en standard för bilspel som Matt Webster vill utmana. Därför kommer alla bilar att finnas ute på staden Fair Heaven och det kommer att finnas ytterligare bilar att låsa upp. Men i princip betyder det att samtliga bilar finns tillgängliga från början och meningen är att alla ska kunna tävla på lika villkor, utan att proffsen har kunnat låsa upp samtliga bilar medan de som kämpar ligger alltjämt efter på grund av sina sämre bilar.

Efter presentationen var det dags att testa singleplayer och man blev väldigt distraherad av alla bilar som fanns ute. Så jag hittade Caterham, Lamborghini och BMW ute som man lätt bytte till när meningen var att man skulle prova en tävling. Fast mycket av tiden spenderades med att fly från polisen eftersom de var väldigt uppmärksamma på hur snabbt man åkte och rent speltekniskt var det utmanande att styra bilarna. Fast att styra med en ratt skulle fungera bra var en känsla jag fick efter att ha spelat igenom flera tävlingar. Även om det inte är en simulation så var det ett par bilar där man hade mått bra av att kunna styra med en ratt, speciellt genom vissa kurvor.

Förvisso var tävlingar underhållande men samtidigt saknades det något. Jag fick inte recensera Need for Speed: Hot Pursuit. Däremot testade jag det och hade oerhört roligt med och chansen att antigen få vara tjuv på rymmen undan polisen, eller den som jagar fartdåren var oerhört roligt. I Most Wanted är man begränsad till att bli jagad och sedan tävla. Även om det i vårt test inte var någonting dåligt som Criterion Games hade gjort, infann sig en känsla av tomrum. Förutom tävlingar erbjuder Most Wanted typiska inslag från Criterion Games som reklamskylar, staket, alternativa vägar och hopp. Ni som har spelat Burnout Paradise känner nog igen er en hel del. När man vunnit en tävling dyker det upp möjligheten att krascha motståndaren för att vinna bilen och vid lunchen funderade jag mycket kring detta. Därefter var det dags för att intervjua Matt Webster som är exekutiv producent och anställd hos Criterion sedan 2006, att bli intervjuad av mig.

Kan du berätta lite om Need for Speed: Most Wanted?

Det är vårt andra Need for Speed efter The Run, eller nej jag menar Hot Pursuit som kom ut 2010. Black Box gjorde the Run och vi valde att göra Most Wanted.

Du berättade på presentationen att ni inte gör andras uppföljare. Däremot verkar ni inte ha någonting emot att göra en reboot för ett varumärke.

Vi säger så för att varje spel vi gör reflekterar perioden då vi gör spelet. När vi gjorde Hot Pursuit var grejen att vi gjorde den för att vi växte upp med Need for Speed. För många personer så är det faktiskt sant, att man alltid kommer ihåg ett Need for Speed från barndomen för det finns många sådana personer som minns. Speciellt för mig, jag har ju varit hos EA i 20 år och spelade det allra första Need for Speed. Det var ett otroligt magiskt ögonblick för mig och när vi fick chansen att göra ett Need for Speed, det första vi ville var att ta det tillbaka till rötterna och därför valde vi att göra Hot Pursuit. Att fly från polisen i dyra sportbilar och till den här titeln älskade vi hela grejen med ”The Most Wanted”, eftersom det är så kraftfullt. Men vi gör inte andras uppföljare och det är annorlunda mot 2005 (då spelet släpptes) då vi erbjuder en öppen värld där kompisar kan tävla mot varandra, för att bli den mest jagade hos varandra.

Är det viktigt för er att visa det faktum att det är ett spel från Criterion? När man spelar så är det saker man känner igen sig från Burnout till exempel.

De som spelar eller har spelat Burnout Paradise kommer ju att tänka så och det är lätt att dra paralleller till båda spelen eftersom de erbjuder en öppen värld. Men det är två olika spel men man blir influerad av det man spelat eller gjort för vår del. Hade vi inte gjort Need for Speed: Hot Pursuit eller Burnout Paradise så hade vi aldrig kommit dit vi är idag. Vi vet att spelarna älskar en öppen värld och gett de en öppen spelstruktur vilket aldrig har gjorts i bilspel förut. Vi vet att spelarna gillar att förstöra saker och erbjuder de därför det eftersom det är en del av den öppna världen men också roligt. Därför har vi tagit med allt vi kan och tagit med till Most Wanted.

Staden eller området där man befinner sig i Fair Heaven, är det baserat på en amerikansk stad?

Det är influerat av nordamerikanska platser men inte baserade på någon särskild plats. Vi har tittat tidigare på stadsplaneringar och insett att de inte lämpar sig för racing. Så vi börjar med ett vra nät av vägar för att sedan lägga till mer saker och göra en plats som lämpar sig för racing.

Hur är det med Storbritannien som inspirationskälla, finns det tillräckligt med bra vägar som lämpar sig för racing?

(Här skrattar Matt) Ja ibland finns det bra vägar och några av de blir man alltid influerade av. Men vi börjar alltid med bilarnas köregenskaper och sedan går vi över till vägarna. Vi har en hel del fordon att handskas med och vissa platser är mer tajta, citybaserade och sedan finns det mer lantliga ställen med långa kurvor. Så det ger en bra variation av vägar och landskap. Men vägarna är bara en del av den öppna världen och vi har gjort en större öppen värld än tidigare. Det finns mycket mer saker att göra som att ta sig upp för tak eller köra off road. Det finns många alternativ.

Bilarnas köregenskaper, är det arkad, simulation eller någonting mitt emellan?

Jag skulle nog säga mitt emellan. Vi vill skapa bilar med köregenskaper som är lätta att till sig och därför skulle nog många kalla det för arkad. Du måste belönas för hur du kör och man måste också kunna köra bilarna så som man tror man kan köra de. De måste kunna reagera på dina inputs och man måste göra flera snabba byten av kurvor i den öppna världen vilket är ofta. Vi har spenderat en hel del tid på att göra det bra och vi har samtidigt en variation av bilar men också terräng. Så köregenskaperna är mer sofistikerade till Most Wanted. I motsats till vad folk tror så betyder inte ett tillgängligt spel att det är enkelt. Man måste ha en simulation av fysiken som är nära det som finns i verkligheten och vi lägger till vår magi för att kunna göra det möjligt att köra bilarna.

Skulle du uppmana folk att köra med en ratt eller handkontroll?

Det där handlar om personliga val. För mig handkontroll eftersom jag har vuxit upp med det. För oss däremot så har vi spenderat mer tid med ratt till denna titel jämfört med tidigare och det på grund av att vi vill se till att ratten svarar på de rörelser man gör utan fördröjning, så som vi vill att den ska göra. Vi har Move-ratt till PlayStation 3 till exempel men i slutändan så föredrar jag en handkontroll.

Kommer det att finnas olika väder som påverkar körunderlaget?

Det finns blöta områden i spelet som påverkar greppet på bilarna. Men det handlar inte om det (regn) eftersom det tar bort känslan. Det är inte roligt att köra snabbt på blött underlag och vi ville göra ett spel där det är roligt att köra snabbt. Vi har gjort lite ändringar på underlaget men det är allt.

Vilken bil är din favorit?

Val av favorit byts hela tiden. Förra veckan när vi gjorde klart vissa saker spenderade jag mycket tid med Mercedes SLS. Men normalt så är jag ett BMW-fan. Men jag säger SLS eftersom det är den jag spenderat mest tid med.

Jag trodde du skulle nämna brittiska bilmärken för det gjorde du inte här (Matt Webster är från Storbritannien reds. anm)

(Här skrattar Matt högt). Alltså det finns bra som Caterham. Deras bilar är galna. De är små men med kraftfull motor och slår det mesta som finns på banan eftersom deras acceleration är galen. Men deras bilar är bräckliga och när man spelar multiplayer så kraschar bilarna ofta. Så därför valde jag tyska bilar som har mer kraft och styrka (jämfört med Caterham).

I Hot Pursuit kunde du vara polis eller den som blev jagad. I Most Wanted så handlar det bara om att bli jagad.

Precis. Man tävlar bara och spelar inte som polis. Polisen är ingen aktör som är närvarande hela tiden och de kan förvisso följa dig vart du än går eftersom det är en öppen värld. Men man måste lära sig världen för att kunna skaka av sig de men polisen spelar ingen huvudroll så som de gjorde i Hot Pursuit.

När man blir jagad beroende på nivån kommer en polishelikopter att dyka upp?

Nej vi har inga helikoptrar i denna version. Däremot har vi stora SWAT-fordon med vägspärrar och andra bilar som följer efter dig. Vi ville belöna den öppna världen och låta spelarna använda den för att gömma sig från polisen. Vi har fordon som agerar som en mur på vägspärrarna så det finns andra hinder.

Hur kommer det sig att ni tog bort helikoptrarna?

Helikoptern passade i Hot Pursuit med sina långa vägar men i dett spel så passade de inte in längre. Vi ville att polisernas fordon skulle vara med närvarande och inte använda sig av luftburna fordon för att jaga en.

Du berättade på presentationen att ni har valt att låta bilarna vara ute och att man kan byta en bil enkelt. Vad fick er att ta det beslutet?

Vi tog det beslutet eftersom vi kände att vi behövde utmana standarden som existerar. Det är något som aldrig har gjorts och vi såg ingen bra anledning till att det inte har gjorts förr. Det betyder att man frigör sig från en standard och vill man göra ett roligt spel så kan det vara bra att bryta mot standarden. Varför ska man alltid följa den? Det betyder att folk numera kan hoppa in och ut så som de vill. Jag har två söner, fem och sju år gamla som tar fram handkontrollen, letar upp bilar och blir jagad av polisen samt har kul.

Men vissa kanske skulle argumentera med att det tar bort utmaningen i att låsa upp bilar.

Det gör det inte tycker jag. Det finns fortfarande tio väldigt eftertraktade bilar som du inte har från början och du måste få möjligheten att tävla mot de samt kraschar för att vinna bilarna.

Vad är det för skillnad mellan Autolog från Hot Pursuit och den i Most Wanted?

Det är en stor skillnad med Autolog till detta då den i Hot Pursuit, så var det bara ett race åt gången. Den var liksom separerad från själva spelupplevelsen och nu behöver man inte lämna spelet utan kan tävla i olika saker som i vem som är snabbast, vem som hittat flest säkerhetsstaket eller fartkameror. Det går att vinna mot vänner i andra typer av tävlingar och därmed handlar det inte bara om att vara snabbast. När man hoppar mot reklamskyltar så syns ens bild på den, som ett sätt att få igång rivaliteten mellan vänner.

Vilken är din slags favorittävling?

Jag vet inte riktigt. Jag älskar racing men jag vet inte om du såg att man ser tävlingar och ska åka dit. Men sen blir jag distraherad av en bil och därefter ser jag en reklamskylt vilket betyder att 15 minuter har försvunnit. Då tänker jag ”men vänta lite, jag skulle ju till en tävling”. Du har inte testat multiplayer än så vänta till det för du kommer att få se en hel del roliga grejer.

Den öppna världen i Most Wanted kan den expanderas?

Vi lärde oss en hel del på grund av det vi gjorde i Burnout Paradise. Men det handlar inte enbart om vägnät i Most Wanted utan om mycket mer och på mutiplayer kommer du att få se delar du inte upptäckt. Förra veckan till exempel när jag testade spelet så insåg jag att man tävlade på vägar där jag inte varit i tidigare. När man letar efter bilar så upptäcker man nya områden så den värld vi har erbjudit är enorm.

Sista frågan. Favoritprogram om bilar på tv?

Top Gear! Det måste vara Top Gear. Det är väldigt brittiskt och återspeglar humorn vi har samt bilarna angående hur vi känner för dem. Det är poängen när vi har gjort spelet. Vi ser otroligt bilar varje dag och folk stannar upp för att titta på dem. Man hör deras motorer och folk som inte är intresserade vaknar till. Bilar är populistiska, de framkallar känslor oavsett ifall man gillar de eller inte. Något som bilspel inte har lyckats med och det är för att de antagligen är för seriösa eller för svåra. Vi ville skapa ett roligt bilspel med bred variation där man belönas för val och frihet med en vänlig rivalitet med kompisarna. När man spelar multiplayer så kommer man att tänka på Top Gear.

Min intervjutid var slut och efter lunchen var det dags för multiplayer och vi började tävla mot varandra om vem som var snabbast eller kunde kraschar flest bilar. Andra tävlingar var längsta hopp och vem som kunde komma upp till ett tak snabbast samt stanna där uppe längst tid. Just multiplayer gav mig den mättnadskänsla jag sökt efter och min gissning är att de flesta kommer att spendera mer tid med multiplayer. I Burnout Paradise kunde man värma upp genom att köra lite tävlingar och krascha mot reklamskyltar men jag tror inte lika många kommer att göra det i Most Wanted. Speciellt med tanke på 60 % av tiden spenderades med att fly från polisen.

Jag presterade med blandade resultat på tävlingarna och vann den där man skulle stanna upp på ett tak. Lyckades med konststycket att hitta en väg upp väldigt tidigare och kunde bara se på medan de andra desperat letade efter en väg upp medan poängmeterna tickade uppåt. Efter varje avslutad tävling ska man ta sig till en mötesplats eller ”meeting point” som det kallas i Most Wanted. Vägen dit kan framkalla en hel del skratt då alla ville krascha mot varandra och Matt Webster frågade oss när vi var klara för nästa tävling eftersom samtliga höll på att fjanta sig, inklusive mig.

I övrigt var spelet snyggt och det fanns saker att göra ifall man spelade multiplayer. Däremot singleplayer känns det repetivt det mesta man gör och det märks att Criterion Games har gjort spelet. Inte för att det är dåligt men krascher som visas i slow motion gör att man ser vilka som står bakom Need for Speed: Most Wanted. Medan Hot Pursuit bjöd en variation finns risken att Most Wanted inte kommer att erbjuda samma roliga variation och idén med att nästan alla bilar är upplåsta gör att konkurrensen kommer att vara mer rättvist. Innan jag dömer ut Most Wanted så tänker jag vänta med att testa fullversionen för att se ifall det håller i längden och hur det är jämfört med Hot Pursuit.


10 Kommentarer

  1. Profile photo of Jerome

    Jerome säger:

    Grym intervju och artikel överlag! Sitter och läser igenom samtidigt som jag lyssnar på powercast. En perfekt kombination.

    den oktober 12, 2012 kl kl. 13:32 -

  2. Profile photo of GrandCar

    GrandCar säger:

    Bra jobbat med artikeln, väldigt intressant läsning. Som bilfantast så blir det nog ett köp det här. :)

    den oktober 12, 2012 kl kl. 13:38 -

  3. avatar

    Wilco42 säger:

    Känns som att Criterion Games har tillfört nytt fräscht blod till den här serien. Jag tror att det kan bli riktigt bra i slutändan.

    den oktober 12, 2012 kl kl. 15:22 -

  4. Profile photo of Crescent Owl

    Crescent Owl säger:

    Ser verkligen fram emot detta spel!! :D

    den oktober 12, 2012 kl kl. 16:30 -

  5. Profile photo of Tompa

    Tompa säger:

    Ja, det här ser jag faktiskt också fram emot att få testa lite själv.

    den oktober 12, 2012 kl kl. 17:09 -

  6. avatar

    Totalchaos säger:

    Precis som vanligt när det kommer till dessa artiklar så erbjuds man superbra information. Bra jobbat powergamer och keep them coming! :)

    den oktober 12, 2012 kl kl. 17:58 -

  7. Profile photo of SuperPirate

    SuperPirate säger:

    Riktigt bra intervju det där.

    den oktober 12, 2012 kl kl. 18:21 -

  8. avatar

    Peter_carrot säger:

    Ser riktigt mycket fram emot det här spelet då det verkar påminna en del om Burnout Paradise.

    den oktober 15, 2012 kl kl. 06:55 -

  9. Profile photo of Daniel Green

    Daniel Green säger:

    Ja, jag tror det här kan bli riktigt bra faktiskt! Ska bli roligt att få lägga händerna på spelet inom kort. :)

    den oktober 15, 2012 kl kl. 13:00 -

  10. avatar

    Lordofpie säger:

    Känns lite svårt nu att veta vilket man ska välja av det här och Forza Horizon när båda är lite lika i upplägget.

    den oktober 15, 2012 kl kl. 13:12 -


Du måste vara inloggad får att posta kommentarer.


.