6
kommentarer
MOH: Warfighter: Intervju samt förhandstitt
Av: Xavier Ladu, den: 11 oktober, 2012 kl kl. 14:46

När Medal of Honor släpptes 2010 skapade spelet en hel del kontroverser på grund av konflikten utvecklarna valt. Från att ha utspelats under Andra Världskriget förflyttades spelet till Afghanistan och vid perioden för invasionen av landet 2001. Många menade att EA tillsammans med Danger Close valde en konflikt som fortfarande är aktuell med dödsoffer dagligen.

Vid releasen hade nio år gått sedan en allians med USA i spetsen bestämt sig för att invardera Afghanistan och hitta bin Laden men också göra av sig med de styrande talibanerna. Dock påpekade kritikerna att den nuvarande konflikten i landet har sina rötter från invasionen då talibanerna fortfarande utgör ett hot och att utländska soldater bland annat svenska har dött, betyder att Danger Close förlade handlingen till en konflikt som fortfarande är aktuell. Själva uppdragen i sig var inte kontroversiella överhuvudtaget och handlade i princip om att döda talibaner samt deras allierade.

Sponsrad länk: Klicka här för att spela på slots hos EuroGrand.

Med uppföljaren har Medal of Honor: Warfighter och dess utvecklare Danger Close återigen valt att ha med en konflikt i ett spel som kan uppfattas som kontroversiellt. På sommarens E3-mässa fick vi se ett uppdrag där amerikanska soldater tar sig in i en somalisk kuststad och ska genomföra en räd mot somaliska pirater. Ännu en konflikt som är aktuell och som skördar dödsoffer alltför ofta. Fast innan jag skulle få testa uppdraget presenterade senior level designer Elisabetta Silli. Hon fäste vikt vid SOG, Särskilda operationsgruppen och sedan var det bara att leta upp en dator för att testa för själva presentationen blev kort.

Meningen med Medal of Honor: Warfighter är att gamers ska representera ett land och välja en specialstyrka som de tror passar. Ryska Spetznaz, Navy SEAL, SOG och andra specialstyrkor från Tyskland, Sydkorea, Kanada samt andra länder fanns tillgängliga. Fast jag fick prova singleplayer eftersom datorerna med multiplayer hade tagits och testade uppdraget där de amerikanska soldaterna tar sig in i Somalia. För det första fick jag testa PC-versionen och har i efterhand kunnat jämföra med betan som finns ute till Xbox 360. Min andra punkt är att det var väldigt längesedan jag spelade FPS på en dator och det märktes direkt i början att jag inte var van med kontrollerna.

Själva uppdraget i Somalia var svårt och när jag dog laddade spelet om till senaste checkpointen. Då dök det upp information om de somaliska piraterna och det stod att de sysslar med verksamheten för ekonomiska skäl snarare än att politiska motiv finns inblandade, ett bevis på att Danger Close valt dagsaktuella konflikter. Andra uppdrag i spelet kommer att baseras på nuvarande konflikter så helt klart vill Danger Close skapa en debatt och uppmärksamhet. Jag kommer senare i artikeln att berätta mina tankar om deras strategi och prata om gameplay i början. Själva kontrollerna fungerade väldigt bra och rent grafiskt var det väldigt snyggt. Dessutom rullade det bra och jag skulle vilja påstå mycket bättre än på betan som finns till Xbox 360. Även om det är bara en beta så ser PC-versionen mycket mer lovande ut än konsolversionen.

De två olika versionerna är inte som dag och natt utan mer kväll istället för dag. Men skillnaderna känns trots det enorma och kan då jämföras med motorsport där sekunder är viktiga medan det i vårt vardagliga liv inte gör någon skillnad. Även om jag inte har all data så kanske skillnaderna inte skulle se ut att vara alltför stora men efter att ha spelat på PC är min mening att de små skillnaderna gör en stor påverkan. När uppdraget i Somalia tog slut fick jag testa en annan som såg ut att vara Pakistan och då en jaktscen med fordon via en stads snåriga, hårt trafikerade gator som var spännande utan tvekan. Men i det ögonblicket hade jag önskat en handkontroll faktiskt för att styra fordon med tangentbord fungerar, men optimalt är det inte.

Själva uppdragen var spännande men utan att veta handlingen så är det svårt att veta hur pass bra den egentligen är. Första Medal of Honor var också spännande i början tills man insåg att talibanerna var fiender som råkade stå i vägen än något hot mot en. Frågan är om Medal of Honor: Warfighter riskerar samma sak att de somaliska piraterna och andra fienderna bara är fiender som står i vägen utan att man överhuvudtaget bryr sig. När spelet släpps kommer de frågorna att få svar utan tvekan men rent speltekniskt var de välgjorda även om fienden vid omstart dök upp i samma plats och därmed kunde man sedan banorna utantill nästan.

Elisabetta Silli som jag skulle intervjua jobbade tidigare för Dice men är numera anställd hos Danger Close sedan ett år tillbaka. Hon var väldigt stressad vilket kom att visa sig när det gäller tid jag fick att ställa frågor och då var det fortfarande spelsiter alternativt tidningar som skulle intervjua henne. Eftersom jag var bland de sist ut var hon inte i sitt piggaste tillstånd tyvärr och krafterna började ta ut sin rätt på grund av att jag mådde oerhört dåligt kvällen tidigare.

Medal of Honor har haft en ”vana” att ha känsliga ämnen i sina handlingar. I det första spelet var det kriget i Afghanistan och till Warfighter finns det uppdrag som utspelas inom Somalia. Kan du förklara er taktik angående valen av konflikt?

Vi ville den här gången ha riktiga uppdrag, platser, konflikter och soldater. Två personer som varit soldater hos en specialstyrka har skrivit storyn som är väldigt personlig, riktig och handlar om hemmet samt vad de själva går igenom. Som den om Somalia till exempel är baserad på riktiga uppdrag och så har vi även andra platser. Det är mer autentisk och inte på riktigt men mer autentiskt sätt att berätta en story så säga.

Som du påpekar så är det baserat på verkliga områden men inte konflikter. Men man skulle kunna påstå att ni gör underhållning på andras bekostnad eller?

Det handlar inte om det. Vi ville berätta en story om riktiga operationer och resten är vad som händer inom de. Vi ville inte prata om någonting annat i spelet (misär och lidande).

I spelet kan du välja mellan olika specialstyrkor och bland annat Sveriges. Hur kommer det sig att de är med?

Vi har mycket folk från Dice och de ville verkligen ha med svenska SOG. Vi har med de klasserna och försökte välja så olika som möjligt. Vår gameplay är baserad på det och förhoppningen är att spelarna ska känna av variationen.

Vilken är din favorit?

Min favorit? (Efter lite tänkande) Navy SEAL

Kan du berätta lite om de olika platserna spelet kommer att utspelas I och dess miljöer?

Vi har åtta olika platser varav en del har du sett tidigare (under testet). Vi har Sarajevo, Somalia och några andra men mer kan jag inte säga.

Multiplayerkartorna kommer att baseras på de också?

Ja

Finns det någonting du kan berätta om storyn?

Får tänka lite… nej tyvärr. Ni får spela igenom det det är allt jag kan säga.

Spelet kommer att släppas till PC, Xbox 360 och PlayStation 3. Är det någon plattform du föredrar?

Hmm, jag har ingen favorit direkt för vi spelade på samtliga. Vi hade olika faser av utvecklingen där vi började med PC-versionen vilket jag anpassade mig till. Sen bytte vi till Xbox 360 och då tänkte jag ”nej nu måste jag anpassa mig till Xbox 360!”. Men då lärde jag mig ända tills vi sedan började med PlayStation 3 och nu gillar jag att spela med PlayStation 3. Men jag förmodar att det handlar om vad du är van med.

De som är vana med att spela på PC får ju helt enkelt spela på den plattformen.

Ja precis men jag till exempel var förr emot att spela FPS på konsoler. Det är konstigt i början men vi var tvungna att testa kontrollerna på samtliga plattformar, för att se hur det fungerade och kunna optimera kontrollen därefter. Men vi var tvingade att vänja oss vid samtliga plattformar som sagt och jag var ju rädd inför det men nu kan jag spela på allting i princip.

Sen angående själva spelet hur gjorde ni research?

Vi hade hjälp från ett par killar som vari inom det militära och de hjälpte oss en hel del. Som hur områdena såg ut eller vad som var realistiskt och inte samt hur vissa saker var placerade. Vi tvingades lägga dit eller ta bort saker och vi försöker hålla singleplayer i fas med multiplayer genom att ha kartorna på samma platser. Förutom att hålla en röd linje så innebär det att man utforskar samma kartor fast ur andra perspektiv vilket är roligt.

Men hur gör ni research för ett land som Somalia där ingen åker dit i princip på grund av säkerhetsläget?

Mycket bilder! Det finns väldigt mycket bilder och våra konsulter har själva varit på plats. Så de har kunnat berätta mycket om landet. Mycket av vårt material kommer från de och sen för att kunna skapa multiplayerkartorna baserade på Somalia, gick jag till Google Maps. Jag försökte göra kartorna så likt som möjligt det jag såg (ur Google Maps) och det var så vacker att jag verkligen ville ha med kartor baserad på Somalia. Sen tog jag även hjälp från de som gjorde singleplayerkartorna och sen så hade vi våra soldater som sa ”nej det där kan inte hända där” och så vidare.

Intervjun visade sig vara väldigt kort och Elisabetta Silli kunde inte prata så mycket om spelet överhuvudtaget. Däremot efter att ha jämfört med betan som finns till Xbox 360 så känner jag mig i efterhand lite förbryllad. Att basera ens åsikter på konsolversioen efter att ha spelat en beta är kanske inte den rätta men hittills ser PC-versionen mer lovande ut och hennes svar är utan tvekan en PR-strategi. Men jag som inte spelat FPS på länge med en PC blev imponerad rent tekniskt av Medal of Honor: Warfighter.

Jag hann innan dagen var slut även prova multiplayer men bara en karta som jag inte minns namnet på och den andra däremot hette Sarajevo. På betan som finns till Xbox 360 fick jag möjligheten att testa den kartan och måste säga att den som fanns att testa på EA:s event erbjöd roligare terräng med många möjligheter för taktiska strider med gevärssikten eller närstrider. Den dator jag lånade hade använts av någon som hade Sydkorea som favoritstyrka och det innebar att när jag dog, bytte spelet nästan hela tiden tillbaka till den sydkoreanske soldaten som är utrustad med sniper. Mina favoritländer när det gäller styrkor blev faktiskt Sverige, Kanada och Tyskland eftersom de fungerade bra i närstrider men förvånansvärt bra från längre distanser, speciellt ifall man var utrustad med SOG:s utrustning.

I början hade jag svårt att hänga med matcherna eftersom min ovana med mus och tangentbord ställde till det. Ju mer dagen led mot sitt slut desto mer kom jag in i det hela och började få allt mer poäng, speciellt när jag assisterat någon medspelare under själva matcherna. Att Danger Close väljer att utveckla multiplayern är positivt eftersom lösningen från det första spelet fortfarande gör mig förbryllad. Men samtidigt hade Medal of Honor en hel del olika spelalternativ som gav en del variation och det märktes att Dice kan det här med multiplayer. Ifall Warfighter kommer att ha samma vassa multiplayerläge återstår att se med tanke på att vi trots allt har fått testa så lite.

Med Somalia och andra pågående konflikter så ska det bli intressant att se hur pass kontroversiellt Medal of Honor: Warfighter blir jämfört med det första spelet. Även om valet av konflikt kritiserades visade sig talibanerna vara en fiende som råkade dyka upp och som de amerikanska soldaterna i Rambo-stil skulle eliminera. Kan personerna som skrivit storyn till Warfighter få ihop någonting bättre och därmed skapa den debatt som de trots allt var ute efter har de utan tvekan lyckats. Kritikstormen mot Medal of Honor lugnade ned sig och istället har mycket inför releasen av Warfighter handlat om specialutgåvorna med vapen inkluderade. Ifall Medal of Honor vill vara en spelserie som konkurrerar med Battlefield och Call of Duty, räcker det inte med att basera uppdrag på verkliga konflikter som kan framstå som kontroversiellt. Inte med den konkurrens som finns ute på marknaden.


6 Kommentarer

  1. Profile photo of Tompa

    Tompa säger:

    Mycket bra intervju, trots att sjukdom härjade! :)

    den oktober 11, 2012 kl kl. 16:16 -

  2. Profile photo of Jerome

    Jerome säger:

    Självklart så ska ju ett spel som detta spelas på PC, inget snack om saken.

    den oktober 11, 2012 kl kl. 16:38 -

  3. Profile photo of Megaman18

    Megaman18 säger:

    Låter farligt för de där stackars konsulterna som måste åka till Somalia!

    den oktober 11, 2012 kl kl. 16:42 -

  4. Profile photo of Catcrawings

    Catcrawings säger:

    Känns som det här spelet erbjuder lite mer realistiska scenarior jämför mot konkurrenterna. Därav är det fortfarande intressant tycker jag.

    den oktober 11, 2012 kl kl. 16:47 -

  5. Profile photo of Jerry

    Jerry säger:

    Det kommer ett demo innan releasen också va, så man får testa singelplayer lite? För det låter ju som att det faktiskt är den biten av spelet som kommer stå ut allra mest.

    den oktober 12, 2012 kl kl. 19:09 -

  6. Profile photo of Nightcrawler

    Nightcrawler säger:

    Xavier gör ett helt utomordentligt jobb med de här artiklarna som bara fortsätter att drälla in här på sidan. Både informative, spännande och skoj läsning. Grymt! :)

    den oktober 12, 2012 kl kl. 19:19 -


Du måste vara inloggad får att posta kommentarer.


.