Tom Clancy’s Ghost Recon: Future Soldier

Plattform: PC, Xbox 360, PS3
Releasedatum: 2012-05-25
Genre: Taktisk shooter
Utgivare: Ubisoft
Utvecklare: Ubisoft Bucharest
PEGI: PG-16
Bra:
• En del bra taktiska moment • De synkroniserade attackerna är coola • Kampanjen känns riktigt lång
Dåligt:
• Ibland undrar man vad AI'n egentligen håller på med

Betyg

3.0
VN:F [1.9.22_1171]
Användarbetyg: 3.5
0
kommentarer
Tom Clancy’s Ghost Recon: Future Soldier
Av: Daniel Green, den: 29 juni, 2012 kl kl. 14:07

Precis som föregående titlar så levererar Future Soldier en taktisk tredjeperson skjutare, men med en tvist då det innehåller en del saker som den amerikanska armeén tror sig kunna ha inom en snar framtid. Teknik som du får leka med redan nu, i spelet.

Spelet känns väldigt likt Warfighter men kanske något mer realistiskt på många sätt.

Visst blir man lite orolig när man hör att det ska vara framtidsvapen i spelet, men när det kommer till kritan så är inte vapen enbart något som man använder för att skjuta ut kulor ifrån. Nej, det kan t.ex. var passiva vapen som t.ex. aktivt kamoflage, som jag vet ”for a fact” amerikanska armeén experimenterar med ”as we speak”. Ja, jag tittar alldeles för mycket på Discovery, men det är inte enbart dåligt då jag faktiskt känner igen det mesta från det här spelet på grund av det. Så nej, du kommer inte skjuta med lasergevär och railguns osv. Det du kommer använda dig av däremot är utrustning som finns, fast som inte är i aktivt/stridande bruk än. Utrustning som är baserad på tekniska prototyper osv.



Med den här utrustning är spelet en cover-baserad, taktisk tredjepersonsskjutare, där du med hjälp av din ”framtida” utrustning tar kol på fienderna helt enkelt. I Future Soldier spelar du som en teamledare över tre andra soldater som du kan använda dig av för att tagga fiender för att sedan skjuta sykroniserat innan någon hinner reagera vad det är som händer. Det är ett flertal uppdrag där du ska ta dig fram obemärkt och då är det ofta lätt hänt att du t.ex. glömmer kvar en snubbe i dit team bakom fiendens linjer, vilket räcker för att du måste börja om från föregående checkpoint. Något som faktiskt kan bli riktigt, riktigt frustrerande och störigt i längden. Man tycker att AI’n skulle kunna tänka lite själv? Det är ju inte som att en ensam soldat står kvar där hans befäl har sagt att han ska stå, om det t.ex. kommer en fiende trupp springandes. Nej, då kommer den verkliga soldaten med allra största sannolikhet gömma sig, eller något liknande.



Men all framtidsutrustning o sido, så är det ändå de synkroniserade attackerna där du ger ditt team order, det du kommer använda dig mest av och det är också det som faktiskt gör det här spelet tråkigt. Du behöver givetvis inte spela hela spelet såhär, men du har egentligen ingen riktigt anledning till att inte göra det för att ta dig framåt i kampanjen. Spelet erbjuder också co-op spelande och då blir det genast lite mer utmaning med dina sykroniserade skott då du faktiskt måste kommunicera på riktigt, så det är något alla bör prova på ifall man tycker att det här låter tilltalande. Det tillför helt enkelt en mycket god extra krydda till mixen. Självklart kommer spelet även med vanlig objektbaserad multiplayer också, så de har jobbat hårt för att tillfredsställa en så stor och bred målgrupp som möjligt.

Future Soldier är absolut inget dåligt spel och det erbjuder allt det som vi kommit att förvänta oss av en modern shooter. Men det känns inte heller längre som något speciellt, som det kanske borde göra när Tom Clancy sätter sitt namn på boxen. Man förväntar sig genast lite mer, men den kråkan där. Fast det är klart, de tiderna kanske är förbi. Det du får här är en hygglig tredjepersonskjutare med coola gadgets som kanske kommer användas av riktiga soldater inom en snar framtid och om det är något som intresserar dig, ja då kanske du borde ta dig en närmre titt helt enkelt.


Inga kommentarer

Inga kommentarer än.

Du måste vara inloggad får att posta kommentarer.


.