5
kommentarer
Symphonic Fantasies – Intervju med Yasunori Mitsuda
Av: Joakim Sjöberg, den: 11 juni, 2012 kl kl. 16:10

Lördagen den nionde Juni intogs konserthuset i Stockholm ännu en gång av kungliga filharmonikerna med uppdrag att sprida toner av tv-spelmusik över de närvarande. Till skillnad från när filharmonikerna genom de två tidigare uppsättningarna av ”Distant Worlds: Music from Final Fantasy” uteslutande framförde stycken ifrån Final Fantasy-spelen så bjöd kvällen på stycken från några av de mest inflytelserika RPG-titlarna att komma ur Japan. Musiken från Kingdom Hearts, Chrono Trigger, Secret of Mana och, ännu en gång, Final Fantasy avlöste varandra i vad som inte var någonting annat än en enorm hyllning till några av våra viktigaste barnvakter. Vad som gjorde kvällen än mer fantastiskt var det faktum att Yasunori Mitsuda, mannen bakom musiken till bland annat Xenogears-serien, Shadow Hearts och även Chrono Trigger och Chrono Chross närvarade personligen för att ta del av en symfonisk resa igenom tv-spelen. Symphonic Fantasies var sannerligen den resan.

”Symphonic Fantasies är den mest ambitiösa tv-spelskonsert som vi någonsin har gjort”. Med de orden lämnade kvällens konferenser över till dirigent Andreas Hanson som med sin taktpinne igångsätter kvällens enorma resa. Till skillnad från tidigare projekt som med en enkel struktur har varit uppstyckad med de individuella låtar som framförts under konserten så är var och ett av de fyra spelserierna uppdelat i varsin svit, där musiken från spelet flyter samman i ett enda sammanhängande medley.  Det hela gör upplevelsen helt olik tidigare konserter och blir till något mer av en musikalisk upplevelse än en renodlad nostalgifest. Oavsett, så utgörs de närmare två timmar som jag spenderar i konserthallen av en känsla som fyller hela kroppen och man vill knappt något annat än att rusa hem och spela alla de spel som framförts i toner under kvällen – helst alla samtidigt.

Vad som egentligen var mer magiskt än konserten i sig var den halvtimma som jag tidigare samma eftermiddag spenderade tillsammans med kompositören Yasunori Mitsuda. Tillsammans med en tolk satte vi oss ner för att ta oss in i huvudet på en av Japans största musikmakare.

”På vilka sätt började Mitsuda-san att arbeta med musik när han fortfarande gick i high school?”

”Mitt musikintresse härstammar från tidig barndom, där jag lyssnade på mycket jazz och blues tillsammans med min pappa. Jag lyssnade väldigt mycket på The Carpenters och det är nog därför jag har influerats av mycket sån typ av musik i mina kompositioner för tv-spel i musik.”

”Hans arbete med Chrono Trigger och Chrono Chross är utan tvekan det han är mest känd för, men vilket av sina soundtrack är hans personliga favorit?”

”Jag känner väldigt starkt för alla de kompositioner som jag har varit inblandad i, men om jag måste välja en specifik så blir det nog Xenogears. Med det spelet kände jag verkligen att jag ville ge mitt allt till musiken till spelet och använda all min erfarenhet för att få min passion att märkas i musiken.”

”Av vilka anledningar lämnade han Square år 1998?”

”Som sagt så kände jag verkligen att jag lyckades ge allt i min komposition till Xenogears. Efter det så kände jag att jag inte hade så mycket mer att ge på Square och ville pröva på att tonsätta saker som filmer och anime och samtidigt få chansen att arbeta med andra sorters spel.”

”Vad är skillnaden mellan att komponera för ett tv-spel ställt emot att producera ”vanlig” musik?

”Till att börja med vill jag säga att det är väldigt svårt att komponera spelmusiken. Den största skillnaden med att komponera till spel ställt mot vardaglig musik är att spelmusik alltid måste loopas och därmed börja om, alltså måste man se till att göra musik som spelare inte tröttnar på. Vanlig musik består av låtar på tre, fyra minuter och bygger hela tiden mot ett klimax för att sedan avslutas, men den möjligheten finns inte i den mest grundläggande spelmusiken.”

”Nobuo Uematsu, mannen bakom musiken till bl.a Final Fantasy (red. anm.), är ansedd som en av världens största nutida kompositörer – är han bara en kollega, eller även en inspirationskälla?”

”Sen Chrono Trigger har jag knappt haft möjligheten att jobba tillsammans med Uematsu, men under utvecklingen av spelet så blev jag plötsligt sjuk. Detta är anledningen till att Uematsu var tvungen att gå in och hjälpa till när jag inte hade möjlighet att jobba. Man kan säga att det blev som en sorts improviserad kollaboration! Super Nintendo-konsolen hade ett väldigt begränsat ljudchip när det kom till större kompositioner, men Uematsu öppnade mina ögon och lärde mig att framställa det rena och perfekta SNES-ljudet.”

”Hur kommer han att fortsätta att jobba med tv-spelmusik genom Sleigh Bells, hans egna skivbolag?”

”Anledningen till att jag grundade Sleigh Bells var för att se till att min spelmusik blir väl bevarad. När skivbolag ger ut spelmusik så gör de det på skivor, vilket ser till att musiken bevaras på skiva, men för ett spel som inte säljer särskilt bra så är chanserna för att soundtracket släpps på skiva väldigt små. För mig var Sleigh Bells ett sätt att se till att jag kunde bevara och ta vara på min egna spelmusik.”

”För sin tid så var soundtracket från Chrono Trigger väldigt ovanligt, med stycken influerade av allt ifrån blues till rennäsansmusik – Hur kommer det sig att soundtracket fick en sådan enorm bredd?”

”Så som jag tidigare nämnde så ligger jazz mig väldigt varmt om hjärtat, men jag är även ett stort fan av pop och filmmusik. När jag fick möjlighet att skriva soundtrack till Chrono Trigger så ville jag helt enkelt se till att jag fick med influenser från all den musik jag älskar i soundtracket!”

”Vilket är hans favoritstycke ifrån Chrono Trigger? (Talade även om att mitt egna var Frog’s Theme)”

”Jag måste faktiskt säga att mitt favoritstycke från just Chrono Trigger är sluttemat. Anledningen till det är väl egentligen för att jag känner att just det stycken sammanfattar spelet på ett väldigt bra sett och att alla de olika influenserna från övriga spelet ryms här ryms i ett och samma stycke. Jag skulle väl inte säga att soundtracket är fulländat, men just sluttemat är ett musikstycke som jag är väldigt nöjd med hur det artade sig.”

”Vilka skillnader ser han i att arbeta med spelmusik under mitten och slutet av nittiotalet, ställt mot att producera musik till spel idag?”

”Låt mig svara på den frågan med en fråga; vilken av dessa typer av spelmusik gör störst intryck på dig – den från nittiotalet eller den från idag?”

”(efter ett par sekunders betänketid)…Den från nittiotalet.”

”Jag tror att de flesta skulle svara så, faktiskt baserat på ett rent psykologiskt plan. Om man ser till spelmusiken från tidiga nittiotalet så var den väldigt simpel med enkla och tydliga melodier och man använde sig av väldigt få instrument, vilket gjorde det väldigt enkelt att snappa upp melodierna. Idag använder man sig av fulla orkesterringar där varje instrument spelar någon sorts melodi i sig och det lätt blir en kakafoni. De tidiga kompositionerna dröjer sig kvar på ett annat sätt och är väldigt lätt för sinnena att behandla.”

”Så vad tycker Mitsuda-san om dagens spelmusik? Har den blivit till någonting den kanske inte borde vara?”

”Tyvärr så tycker jag att spelmusiken har kommit alldeles för nära filmmusiken från Hollywood. Man gör ofta musiken väldigt bombastisk, men det sker på bekostnad av melodierna och blir ingenting som dröjer sig kvar. Jag jobbar hellre med starka melodier, mer som man gjorde förr.”

”Så i ett perfekt scenario där Mitsuda-san hade fått fria händer till att komponera musiken till sitt drömspel så hade det låtit som nittiotalets spelmusik?”

”Om jag fick välja att komponera till mitt drömspel så hade det nog gjort det. Även om jag hade fått chansen att jobba med en helt orkester så hade jag reglerat dem så att inget musicerande sker på bekostnad av melodin.”

”Vad är hans känslor för att musiken från Chrono Trigger har fått sig en kultstatus stor nog att se till att spelets musik framförs av en fullskalig orkester i Sverige, ett land som ligger på andra sidan jorden ställt mot Japan?”

”När jag som tjugoåring skrev musiken till Chrono Trigger så var det här någonting jag inte hade kunnat föreställa mig ens i mina vildaste fantasier. Jag är överväldigad och otroligt lycklig över det här. När jag skrev musiken för spelet så trodde jag inte ens att spelet skulle spelas av särskilt många ens i Japan, så att få uppleva min musik på det här sättet i Sverige är helt otroligt!”

”Jag hoppas att konserten ikväll får honom att inse hur mycket vi älskar hans musik.”

”Tack så mycket! Jag ser verkligen fram emot kvällens konsert!”

Vi tackar Yasunori Mitsuda för hans tid, men tackar honom oerhört mer för den fantastiska musik som han har gett oss genom många titlar, varav en hördes ljuda i Stockholms konserthus senare samma kväll. Det var en kväll att minnas och publikens fullkomligt överväldigande applåder och stående ovationer talade sitt klara språk.


5 Kommentarer

  1. Profile photo of Avangenia

    Avangenia säger:

    Mycket bra artikel och intervju! :)

    den juni 12, 2012 kl kl. 10:25 -

  2. avatar

    Jrgen säger:

    Jag säger då det, någon gång ska jag allt ta mig för att komma iväg på någon sådan här tillställning.

    den juni 12, 2012 kl kl. 10:44 -

  3. avatar

    GrandCar säger:

    Bra jobbat som vanligt! Powergamer i da shit!!!

    den juni 12, 2012 kl kl. 12:09 -

  4. Profile photo of Anders Sandberg

    Anders Sandberg säger:

    Jag hatar dig Jocke, men bara en brakdel av hur avis jag ar pa dig. Good for you!

    den juni 12, 2012 kl kl. 14:42 -

  5. Profile photo of Johan32

    Johan32 säger:

    Jag skriver som alltid, kul att det faktiskt börjar bli en mer accepterad kultur med tv-spel. Helt underbart!!! :D

    den juni 12, 2012 kl kl. 17:36 -


Du måste vara inloggad får att posta kommentarer.


.