4
kommentarer
Gotland Game Conference 2012 – Den ljusa framtiden
Av: Joakim Sjöberg, den: 31 maj, 2012 kl kl. 14:24

Att den svenska marknaden för tv-spelsutveckling sakta men säkert tar sig upp från den oförtjänt undanskymda plats som varit tilldelad inom vår infrastruktur har vi märkt av på bara de senaste åren. Studios som DICE och Avalanche sätter Sveriges än något så blygsamma nål på den globala spelindustrin och ser till att huvudet hålls över ytan. Men alla av dessa massiva spelorgan grundades ur av vad som inte vad så fasligt mycket mer än en kreativ idé, spelkärlek och en genuin nyfikenhet. Under fyra dagar på Gotland så fick jag uppleva innebörden av den sanningen.

På den lilla ön Gotland utanför Sveriges östra kust ligger landets mest tidsenliga utbildning. Högskolan på Gotland har sedan år 2001 utbildat och slussat ut Sveriges representanter i spelvärlden och dess forna elever hittar ni idag på DICE, Blizzard, Ubisoft, Lionhead och Massive. I staden Visby med sina cirka 23 000 invånare hittas ett perfekt näste där spelglädjen frodas och de aspirerande spelutvecklarna tar sina första steg mot att konstruera framtidens kassakor. Under tre, med möjlighet för fyra år så går eleverna under utbildningen GAME igenom alla de utmaningar som de efter sin examen att möta ute i den faktiska industrin och ställs inför precis samma motgångar, problem och eventuellt segrar som deras färdigutbildade kollegor tacklar varje dag. Under övervakning och handledning av några av de mest kompetenta och välmeriterade personerna ur spelutvecklings-branschen så hade eleverna inför den årliga upplagan av Gotland Game Conference utvecklat sina spelidéer under nio veckors tid, allt för att visa upp sina kreationer inför framtida spekulanter. Denna skribents stora ära var att medverka under evenemanget som en del av den jury vars uppgift var att bedöma eleverna på deras spelidéer och hjälpa dem att slipa, forma och förvandla sina projekt till en färdig produkt. Jag  reste mot Visby med förväntningen om att bemötas av ett gäng spretiga framläggningar på spel och kanske en sömnig skiss eller två. Jag hade fel – my mind was blown.

Tillsammans så lyser lärarna och eleverna på GAME starkare än solen. Kontrasten som uppstår mellan Visbys tysta och lugna leverne och den sprudlande och levande miljön som huserar inne i Wisby Strand när GGC 2012 sparkats igång är chockerande. Ute på golvet finner jag rader av de arkadkabinetter som eleverna själva har konstruerat för sina spel och som står som en bedrift i sig. De unga soon-to-be-utvecklarna är fyllda med inspiration och tycks besitta nog med glädje för vad de gör för att ge energi åt ett mindre hushåll för månader. På bara ett par veckors tid har många av dem lyckats med att framställa färdiga spelidéer och dessutom byggt grunder för fantastiska spel med kunskap hämtad direkt från utbildningen. Min största utmaning blir att försöka att inte vara allt för ivrig och uppspelt när jag spelar de purfärska spelen och diskuterar med eleverna på golvet – de flesta av dem jämnåriga med mig själv. Förutom att mingla runt bland mångfalden av nya spel så ger GGC även rum åt en uppställning fantastiska talare som intar scenen och delar med sig av sina respektive kunskaper som emellan sig är spritt över de största delarna av den industriella spelplanen. Jag inser snabbt vilken fantastisk plats Gotlands högskola och GAME är. Här frodas kärlek till spel som är så tjock av den kan skäras med kniv och jag har aldrig sett något liknande.

Så fortskrider helgen och jag matas alltjämt med mer input än vad jag någonsin hade kunnat behandla oavsett hur gärna jag vill. När helgen når sitt kulmen i form av det fantastiska Gotland Game Awards, där de mest framstående spelen från mässan tilldelas pris i olika kategorier, är jag precis lika lycklig över vad jag har fått ta del av som jag är ledsen att det hela är över. Som utomstående är det självklart att skolan har haft ett fantastiskt år, vilket för mig presenteras genom de spelen som elever och lärare entusiastiskt ställer mig inför. Jag kan inte vänta till nästa år, då jag på nytt för möta Sveriges mest kreativa människor och beskåda hur de arbetar emot den ljusa framtiden inom tv-spel.

Tack GAME, tack Visby, tack lärare, tack föreläsare, tack elever och tack till er som på grund av den här artikeln tar emot Sveriges framtida spelutvecklare.


4 Kommentarer

  1. avatar

    Neoprin säger:

    Måste bara ge powergamer en stor eloge för att ni täckte det här evenemanget, som jag inte kunnat hitta ett smack om någon annanstans. De videos ni postat för sambandet har vart grymma.

    den maj 31, 2012 kl kl. 18:26 -

  2. avatar

    Linda Barna säger:

    ser ut some Ceasar Milan på framsidebilden! :D

    den juni 3, 2012 kl kl. 15:06 -

  3. Profile photo of UncleFester

    UncleFester säger:

    Hahaha, tycker jag också. ;)

    den juni 3, 2012 kl kl. 15:36 -

  4. Profile photo of Anders Sandberg

    Anders Sandberg säger:

    Framtiden ser sannerligen ljus ut för Sverige :)

    den juni 3, 2012 kl kl. 19:28 -


Du måste vara inloggad får att posta kommentarer.


.