Max Payne 3

Plattform: PC, Xbox 360, Playstation 3
Releasedatum: 2012-05-18
Genre: Action
Utgivare: Take-Two Interactive
Utvecklare: Rockstar Games
PEGI: PG-18
Bra:
• Otroligt tajta och välgjorda kontroller • Bullet Time är tillbaka och bättre än någonsin • Exceptionellt historieberättande • Grafiken
Dåligt:
• "Vissa" scener känns ojämna i svårighetsgråd? • Överanvändningen av ett specifikt videofilter

Betyg

4.0
VN:F [1.9.22_1171]
Användarbetyg: 4.6
18
kommentarer
Max Payne 3
Av: Daniel Green, den: 23 maj, 2012 kl kl. 14:42

Det är ingen tvekan om att Rockstar Games haft ett riktigt svårt jobb framför sig när de tog över jobbet med Max Payne 3 från den finska spelstudion Remedy, som istället koncentrerade sig på Alan Wake och gav bort det verk de blivit kända för till Rockstar. Men nu är det alltså här och utan att avslöja för mycket redan nu, skulle jag väl kunna påstå att Rockstar Games gjort sitt jobb och de har gjort det bra, riktigt bra.

Redan i början av spelet känner man av vibbarna och det märks väl att det här är ett Rockstar-spel som på fler än ett sätt påminner om både Grand Theft Auto IV och Red Dead Redemption. Även fast Max Payne 3 inte på något sätt känns som ett gammalt spel, så bygger det fortfarande på det gamla konceptet samtidigt som det levererar en spelupplevelse som bjuder på något utöver det vanliga.

Det har gått lång tid sedan vi spelade Max Payne 2: The Fall of Max Payne och det syns, inte allra minst på Max Payne själv. Som sedan vi såg honom sist, gått ner sig riktigt ordentligt. Max Payne är numera den karaktär som Bruce Willis spelar i varenda film han någonsin varit med i. En nedsupen föredetta polis, som det bara fortsätter att gå riktigt illa för och där har du också upplägget för storyn i korta drag. Max Payne har alltså lämnat New York och tagit sig till Sao Paulo i Brasilien, där han nu jobbar som en livvakt åt några rika affärsmän.

Med såpass mycket nyheter i spelet känns det knappt alls som ett gammalt Max Payne-spel, ändå har Rockstar Games, med fin balans lyckats bevara de allra viktigaste elementen i spelet för att på så sätt fortfarande kunna kalla det för Max Payne. Bland annat hittar du givetvis Max Payne’s interna monologer med sig själv, men istället för att progressera storyn via comic book-klipp, görs det nu direkt via spelmotorn, precis som i t.ex. Grand Theft Auto IV och Red Dead Redemption som nämnda tidigare. I vissa, eller rättare sagt i alla av dessa ”cutscenes”, har de lagt till en videoeffekt som gör att bilden flashar med dubbla bildrutor samt lite andra visuella effekter. Till en början gjorde det att det kändes fräscht och var ett dynamiskt, levande och framförallt stilistiskt sätt att berätta storyn på, men bara någon timma in i spelet känns dessa effekter alldeles för överanvända och har du inte epilepsi än, lär du sakta men säkert få det efter att ha spelat det här spelet.

Max Payne är mer nedsupen än vad han varit tidigare och han knaprar i sig painkillers som om de vore smågodis, men ändå är han på många sätt mer kapabel än vad han någonsin var när Remedy höll i spelserien. Att använda sig av Bullet Time är smidigare än tidigare och Max olika luftfärder i slow motion blir nu så tillfredsställande att man knappt kan vänta innan man får ta sig vidare för att sänka ännu ett gäng med fiender. Nytt när du tömt ett rum på fiender är att du kan fylla den allra sista fienden med bly i en blodig slow-motion-stilistisk scen, som du själv styr över även fast det på många sätt känns som en kort cut-scene.



Den största nyheten och kanske det som gör att spelet känns som att det kom ut under 2012 måste ändå vara cover-mekaniken de introducerat. En betydligt förbättrad mekanik sedan vi sist såg den i Grand Theft Auto IV, som nu påminner om det betydligt smidigare systemet i Gears of War. Tillsammans med den kontroll du har över tempot i spelet, då du kan få tiden att stå still med Bullet Time gör att du hela tiden, eller iallafall i de flesta fall har full kontroll över situationen. Det är aldrig riskfritt att ta sig an och rycka en sådan här titel från de ursprungliga utvecklarna, men nu på efterhand kan vi konstatera att Rockstar Games har lyckats.

Max Payne 3 är ett praktexempel på vad utvecklare minimalt kan göra och vad de kan justera för att få ett spel att kännas riktigt nytt och fräscht. Spelet har fått sig en ordentligt omstruktur när det kommer till historieberättande och med sitt nya fräscha coversystem känns det mesta betydligt bättre än tidigare. Max Payne 3 känns troget till serien och är komplett, välgjort och ett moget spel för den äldre publiken. Ja, det är ett Rockstar-spel helt enkelt och du bör väl ta dig en närmre titt på det ifall du gillar den här typen av actionspel.


Tillhör du den stora skaran spelare som avnjöt tidiga tvåtusentalets fantastiska Max Payne-spel, och nu anser att stundande Max Payne 3 inte kan anlända…

Idag fick vi reda på att det kommande Max Payne spelet har försenats, från att ha ett ut annonserat datum i mars till att…

Det finns vissa fördelar med att bo i Skandinavium. I alla fall om du är sugen på nya Max Payne 3, det kommer nämligen…

Den som hade hoppats att Rockstar Games skulle visa upp Grand Theft Auto V eller Agent till E3 får ge upp drömmen. Företaget har…

Den finländska spelstudion Remedy är skaparna bakom succéspelen Max Payne och Max Payne 2. Max Payne är en alkoholiserad polis som sörjer sin döda…

maxpayne3_pic01
maxpayne3_pic02
maxpayne3_boxart
maxpayne3_pic03
maxpayne3_boxart_search
PowerGamer presenterar den allra sista trailern innan spelet släpps nästa vecka, håll till godo!
Den här videon hade världspremiär under sportsändningarna på ESPN under helgen och den ska nu antagligen börjas sändas ”worldwide” i veckan. Men om du inte orkar vänta, hittar du den självklart på PowerGamer.se redan nu.
Vi tar en titt på vad som mycket väl kan vara den absolut viktigaste delen i spelmekaniken för det här spelet. Bullet Time!
Rockstar har arbetat hårt för att Max Payne’s presentation ska kunna gå sömnlöst mellan cutscenes till gameplay. Här har ni videon som berättar lite mer vad som ligger bakom.
Vem vill inte ha mer rörliga bilder från Rockstar Games kommande läckerbit Max Payne 3?
Vi tittar lite närmre på några av funktionerna bakom Rockstar Games kommande alster.
Den här videon visar utöver gameplay från spelet även hur en del spelmekanik kommer att fungera. Så alla som är sugna på Max Payne 3 gör er plikt och se den här videon.
Här hittar du anledningen till varför Max Payne är flintskallig, eller är han verkligen det?

18 Kommentarer

  1. Profile photo of BulletMaster

    BulletMaster säger:

    Kan inte direkt påstå att jag tvekade på att Rockstar skulle fixa det här. :)

    den maj 23, 2012 kl kl. 15:05 -

  2. avatar

    Raven säger:

    Ja, det åter som att Rockstar Games gjort det igen.

    den maj 23, 2012 kl kl. 19:53 -

  3. Profile photo of Jrgen

    Jrgen säger:

    Gillar nya nedsupna och flintskalliga max payne.

    den maj 23, 2012 kl kl. 20:08 -

  4. Profile photo of nachogrande

    nachogrande säger:

    Max Payne hell yeah!

    den maj 23, 2012 kl kl. 20:13 -

  5. Profile photo of Andreas Rikk

    Andreas Rikk säger:

    Jag tycker att det verkar som att Bullet Time har förlorat sin mening i det här spelet. När man kastar sig och träffar saker så avslutas den ibland och sen kan man inte ta ”cover” direkt efter en BT också? Utan man måste göra det manuellt? Tycker det verkar idiotiskt.

    den maj 24, 2012 kl kl. 00:00 -

    • Profile photo of Daniel Green

      Daniel Green säger:

      Du kan ta cover direkt efter Bullet Time! Men ja, du måste göra det manuellt. Det är ju uppdelat med ”Bullet Time” och ”Shoot Dodge”, båda saktar ju ned tiden men tillåter dig att göra olika saker.

      den maj 24, 2012 kl kl. 14:16 -

    • avatar

      Morgan säger:

      Det är väl inget att klaga på! ;) Det är ju Max Payne och som jag minns var det ett tag sedan sist. :)

      den maj 24, 2012 kl kl. 14:37 -

  6. Profile photo of Anders Sandberg

    Anders Sandberg säger:

    Det känns skönt att denna spelserie är tillbaka och bra jobbat Rockstar för att ni bevarat arvet väl :)

    den maj 24, 2012 kl kl. 00:27 -

  7. Profile photo of UncleFester

    UncleFester säger:

    Huvudsaken är att Max Payne är tillbaka och dessutom ser det riktigt snyggt ut.

    den maj 24, 2012 kl kl. 14:13 -

  8. Profile photo of SpawnKiller

    SpawnKiller säger:

    Känns ju ändå som att man bör spela igenom det här ifall man inte ska behöva skämmas. ;)

    den maj 24, 2012 kl kl. 14:49 -

  9. Profile photo of foxtrotcharlie

    foxtrotcharlie säger:

    De måste ju ha polerat upp sin grafikmotor ganska mycket inför den här releasen känns det som.

    den maj 24, 2012 kl kl. 19:33 -

  10. Profile photo of Crankyburger

    Crankyburger säger:

    Rockstar games levererar alltså ännu en högkvalitativ spelupplevelse utöver det vanliga. Oväntat, not! ;)

    den maj 24, 2012 kl kl. 19:36 -

  11. Profile photo of snyggjonas

    snyggjonas säger:

    Jag vet faktiskt inte hur jag ska förhålla mig till Max Payne 3. Visst det är ju ett bra spel men det är fan inte Max Payne längre. Kalla mig en konservativ gubbkuk men för mig så ska en uppföljare vara just en uppföljare, bara fortsätta i samma spår, mer av det man älskar och finnas där för man inte kan få nog av den värld som byggts upp åt. Kanske just därför jag är så svag för spelserier som Final Fantasy.

    Jag hade nog sänkt mitt betyg för spelet pga detta, visst en bra shooter men det finns det fler spel som är. Inget är dock som Max och det har rockstar inte fattat.

    den maj 25, 2012 kl kl. 07:44 -

    • Profile photo of Daniel Green

      Daniel Green säger:

      Jag ”tror” att det hade blivit svårt för Rockstar att få spelet att kännas fräscht och som att det faktiskt är släppt 2012, om de inte hade tummat lite på vissa saker. De absolut största ändringar ligger ju egentligen i att de har ändrat stilen på berättandet och att det inte är några superlånga laddningstider längre! ;) Sen är det klart att det finns en hel del andra saker som är ändrat också såklart, men de har ändå kvar saker som t.ex. Bullet Time och Max Payne’s egna interna monologer med sig själv osv. Personligen tycker jag ju att de faktiskt hittat en balans, men smaken är ju som baken. :)

      den maj 25, 2012 kl kl. 10:48 -

  12. Profile photo of snyggjonas

    snyggjonas säger:

    Nja där har du fel Daniel. Den största ändringen i det här spelet är att dom fyllt upp det djup som fann från dom tidigare spelen med rikigt schablonartad handling och platta karaktärer. Max har reducerats ner från helylle polisen som gjorde allt för att stoppa korruptionen och sätta dit dom som mördade hans familj. Han hade alltid hårt driven av hämd och kampen om rättvisa. Nu är han en försupen tjockis som bara är allmänt bitter på livet och dödar folk utan någon större motivation egentligen. Det är inte bara Max jag inte känner igen längre, vart är tjejerna t.ex? Max Payne har ju alltid varit kantat av starka kvinnokaraktärer men nu är dom ett minne blått. Istället för kvinnor man både älskade och fruktade så är dom mer störande objekt i Max ögon.

    Rockstar tog bort det finska vemodet och ersatte det med amerikansk popcornaction.

    den maj 25, 2012 kl kl. 12:48 -

    • Profile photo of Daniel Green

      Daniel Green säger:

      Haha, i see your point och visst jag kan väl hålla med dig till viss del. Men jag tycker ändå att de lyckas fylla i en hel del luckor, även fast det till stor del är en popcornaction. Och utan att spoila för er som inte spelat klart ännu, finns det ju faktiskt med kvinnliga karaktärer som väcker till liv ”vissa” känslor hos Max och för en kort sekund till och med påminner honom om Mona i Fall of Max Payne. Även fast det bara är en kort minnesbild/tankegång hos Max i någon sekund, så väver de ihop mellanrummet mellan spelen ganska bra ändå. Men visst är det så att de har gjort sammankopplingen mer som en ursäkt för att sedan kunna smeta på en riktigt fet popcornaction, helt sant. Men det görs ju så bra och tajt!

      Ge det en chans till och dra en genomspelning till, innan du dömmer ut det helt. :)

      den maj 25, 2012 kl kl. 13:03 -

  13. Profile photo of snyggjonas

    snyggjonas säger:

    Mm jag hävdar inte att det skulle vara ett dåligt spel, tvärt om faktiskt. Men Max förtjänade mer. Ett stort problem jag har är att du skulle utan problem kunna byta ut Max och ändå ha kvar samma spel. Det känns bara smutsigt, som att dom försöker sälja in ett annat spel på ett redan väletablerat namn. Det är fan precis som med Super Mario 2.

    den maj 25, 2012 kl kl. 14:00 -

  14. Profile photo of Daniel Green

    Daniel Green säger:

    Jag förstår hur du menar och helt klart skulle de kunna byta ut Max, skriva om storyn något och vips skulle de ha samma spel med en annan karaktär. Har dock svårt att ge spelet i helthet ett sämre betyg på grund av just den faktorn. Då jag anser att de ändå, även fast med minsta möjliga ansträngning faktiskt kopplat ihop spelen och vävt in en fortsättning på historien om Max Payne. Som är helt ok i mina ögon. Men det är ändå intressant att det lyfts upp här och diskuteras såklart.

    PS: Jag som gillar Super Mario 2, fråga Rikk… Hehe, jag kanske är en sådan där snubbe som gillar när stora flottiga amerikanska utvecklare besudlar våra älskade spelserier helt enkelt! :D

    den maj 25, 2012 kl kl. 14:15 -


Du måste vara inloggad får att posta kommentarer.


.