Prototype 2

Plattform: Xbox 360, PS3, PC
Releasedatum: 2012-04-24
Genre: Action
Utgivare: Activision
Utvecklare: Radical Entertainment
PEGI: PG-18
Bra:
• Det förbättrade sandlåde-spelandet • Dynamiken i tempot
Dåligt:
• Tappar på djupet

Betyg

4.0
VN:F [1.9.22_1171]
Användarbetyg: 3.9
7
kommentarer
Prototype 2
Av: Joakim Sjöberg, den: 24 april, 2012 kl kl. 21:10

Det har gått tre år sedan vi såg New York City raserat, brinnande och dödsdömt av det ostoppbara Blacklight-viruset. Tack vare Alex Mercers heroiska uppoffring trodde vi att infektionen som härjat inom stadens befolkning var tillintetgjord och att verkligheten åter skulle få ha sin gång. Men efter regn kommer hagel och den biologiska förbannelsen härleds nu av en man helt olik Mercer.

Det var tillsammans med Alex Mercer som vi slog oss fram igenom Manhattans gator i jakt på destruktiv förströelse, snarare än ett faktiskt mål. Trots protagonistens ansträngningar och martyrliknande roll inom militärens propaganda bakom Blacklight-virusets framfart så är stadens gator ännu en krigszon besatt av invånare vars beteende rutats ner till våldsbenägna stadspromenader. Alex Mercer är inte att hitta någonstans, men dennes kappa har ovetande blivit övertagen av ännu en ofrivillig vigilant. I Prototype 2 tar vi kontroll över sergeant James Heller, en man som likt Mercer har förlorat allt utom sitt liv till viruset. Efter att han oväntat överlever ett självmordsuppdrag stiger Mercer till sist ut ur skuggorna och infekterar Heller med samma förmåga som förpassats till honom. Heller har nu ingenting kvar, rånad på sin mänsklighet på grund av sina nya förmågor av en man han avskyr. Den nya protagonisten påbörjar sin kamp för att lossa virusets grepp och samtidigt ta livet av mannen som satt honom i sin nya sits.

Fjorton månader efter att det nu namngivna Mercer-viruset troddes vara stoppat har New York tagits över av infektionen på nytt, denna gång ännu mer utspritt och storskaligt än tidigare. Precis som i första spelet väljer spelaren om denne vill spela i det handlings-drivna spelläget där specifika uppdrag tar Heller vidare i storyn, eller om man istället bara vill avnjuta allt det spelet har att ge i ett öppet sandlåde-läge. Oavsett vilket av dessa lägen spelaren väljer att fördjupa sig i så blir Manhattans gator återigen vår lekplats för utforskandet för våra nya och oanade förmågor. Heller har ärvt många av de förmågor som Mercer utvecklade i det första spelet och kära återseenden kommer i form av mutationer som den gigantiska svärd-armen och klorna. En ny mutation skapad av Hellers förmågor är de tentakler som skjuter ut ur dennes arm. Dessa framställda armar kan användas för en rad olika ändamål, så som att slunga tunga föremål mot varandra och beskåda förstörelsen som efterföljer. Precis som innan så är vår protagonist så gott som ohindrad av alla sorters byggnader och strukturer och kan nu plocka upp civila åskådare inte bara för att absorbera deras livsenergi och minnen, utan även för att infektera dem med viruset och skapa en tickande biobomb. De nya möjligheterna till destruktion känns som en naturlig utveckling av det vi fick se i spelets företrädare och känns samtidigt som en spegling av hur olika individer Mercer och Heller faktiskt är. Spelaren väljer själv vilka av Hellers förmågor som denne vill fokusera på att utveckla och på det sättet får man som spelare delvis själv välja hur man vill spela spelet.

Helt nytt i Prototype 2 är den sonar som Hellers nyfunna krafter har gett honom. Genom denna kan Heller skicka ut en puls som ger spelaren information om sin omgivning genom att peka ut strukturer eller personer av särskilt intresse. Fokuset på jakten och eliminerandet av nyckelpersoner tar en annan roll än i det första spelet och sätter ett annat tempo i spelet än övriga stridigheter. Dynamiken i tempot speglas även i spelet i helhet, då man efter för mycket stridande kan få allt för mycket uppmärksamhet från militären på sig. I dessa situationer är det rätta valet ofta att dra sig tillbaka, antingen genom att snabbt fly igenom staden i hopp om att skaka av sig sina fiender, eller att absorbera en mänsklig varelse och maskera sig i dennes skepnad. Det hela sker fort och sömlöst och ser till att spelaren snabbt kan förflytta sig från att vara mitt i kaosets centrum till att stå ensam uppe på en skyskrapa och blicka ner över den fördömda staden. Vad som gör receptet lyckat är att man som spelare tillåts känna sig enormt kraftfull på alla plan, men att de fientliga styrkorna snart kan bli intensiva nog för att man inte bara ska kunna springa rätt igenom dem. Det blir en mycket behaglig takt i tempot, där spelaren själv är i kontroll över dynamiken.

Genom uppdrag som spelaren själv väljer att åta sig drivs spelets handling vidare och tillåter samtidigt Heller att lära sig mer om det virus som Mercer har påtvingat honom. Genom dessa uppdrag kan spelaren även utforska flera olika utgreningar av handlingen samtidigt och även här ges spelaren kontroll över hur denne vill utforska Blacklight-virusets historia, vem Alex Mercer är och varför han valde Heller som virusets nya bärare. Hur spelet presenterar handlingen och på många sätt väver in den i en nu mycket mer levande omvärld fungerar bättre än i första installationen och baserar sig till stor del på att man faktiskt har lyckats få den stad som i Prototype-originalet kändes livlös och tom till att bli dynamiskt förändrande och levande.

Prototype 2 står som något av en perfekt representation av hur man bygger vidare på ett koncept och rättar till eventuella skavanker som ett originalförsök besatt. Mycket av det som spelare uttryckte missnöje över i Prototype, så som hur staden kändes död och hur kontrollerna stundvis felade, har blivit uppmärksammat och förbättrat i denna uppföljare. Även om spelet ännu inte har nått nästa nivå i fängslande djup eller oförglömlig presentation så är Prototype 2 en tjusande upplevelse som underhåller på många olika sätt under de många timmar som spelet håller. Vi är ännu inte riktigt så avtrubbade att vi inte tycker att det är hisnande roligt att sprida okontrollerbar förstörelse omkring oss i en lekpark á la New York.


7 Kommentarer

  1. avatar

    Jerome säger:

    Har letat efter en recension på det här spelet hela dagen och så hittar jag inte bara en recension nu, utan även en helt underbar spelsida som jag aldrig sett tidigare. Hur faan har jag kunnat missat det här? :D

    den april 24, 2012 kl kl. 21:44 -

  2. avatar

    Napalm säger:

    Måste vara den första recensionen på det här som kommit i sverige, grymt tidiga hur som helst. Det här spelet är påväg till mig och jag bör ha det i brevlådan imorgon när jag vaknar. Tänkte egentligen inte köpa det, men efter att ha läst recensionen och med tanke på hur död den här månaden är förövrigt. Det och att jag nästan är klar med The Witcher 2, fick mig att köpa det.

    den april 24, 2012 kl kl. 21:53 -

  3. Profile photo of Anders Sandberg

    Anders Sandberg säger:

    Jag anser att efter The Witcher 2 till konsol är detta månadens bästa köp och recensionen framhäver det tydligt :)

    den april 24, 2012 kl kl. 22:50 -

  4. Profile photo of Foxxy

    Foxxy säger:

    Men det nämns inget om The Witcher 2 här xD Själv köpte jag först Prototype billigt av en vän så ska ju spela det nån gång. Hoppas serien är bättre än Infamous ;)

    den april 25, 2012 kl kl. 07:24 -

  5. Profile photo of Avangenia

    Avangenia säger:

    Låter som att det är ganska underhållande actiontitel.

    den april 25, 2012 kl kl. 09:36 -

  6. Profile photo of Stewie

    Stewie säger:

    Blir ett köp för min del, kan ju knappast låta bli efter den übercoola video som ligger i recensionen. :D

    den april 25, 2012 kl kl. 10:16 -

  7. Profile photo of Joakim Sjöberg

    Joakim Sjöberg säger:

    Måste hålla med Stewie, har kollat på videon som ligger i texten så många gånger. Älskar när utvecklare anstränger sig och gör live-action trailers för sina spel, blir ofta sjukt ballt.

    den april 25, 2012 kl kl. 12:27 -


Du måste vara inloggad får att posta kommentarer.


.