10
kommentarer
Sleeping Dogs
Av: Xavier Ladu, den: 22 mars, 2012 kl kl. 14:54

Trots kritik från gamers och recensenter för bland annat dålig kontroll, lyckades True Crime: Streets of LA och True Crime: NY etablera sig på den annars stenhårda marknaden för så kallade “sandlådespel”. När de ekonomiska problemen uppenbarade sig hos Activision med minskad försäljning för Guitar Hero bland annat, beslutade sig ledningen för att ta ett par drastiska beslut.

Ett av de var att lägga ned True Crime: Hong Kong som då sades inte vara alltför långtifrån en release. Istället för att projektet föll i graven och i glömska beslutade sig Square Enix för att ta över utgivningen. De köpte inte namnrättigheterna för True Crime: Hong Kong så det döptes om till Sleeping Dogs. Något vi skulle få testa då Square Enix London med representaten Gareth Ramsey flög från London till Stockholm för att presentera spelet och berättade under inledningen att de ville ge spelet en chans att få komma ut på marknaden.

Anledningen till att Activision bestämde sig för att lägga ned True Crime: Hong Kong berodde på att de inte trodde på att spelet skulle bli etta i sin genre. Ett argument Gareth Ramsey inte gillade och menar att i den stenhårda marknaden, så går det inte att komma med sådana krav eftersom de blir ytterst svåra att motsvara. Något som annars var passande att Gareth presenterade Sleeping Dogs var att han besökt Hong Kong flera gånger och känner till staden väl. Det ska påpekas att han inte varit med i utvecklingen utan enbart är en PR-representant.

I Sleeping Dogs tar man sig an rollen som Wei Chen, en polis som ska gå under cover för att infiltrera ett våldsamt Triadgäng i staden. Målet är att komma åt ledaren Winston och förutom att ta sig an infiltreringen, måste Chen även se upp med de rivaliserande gängen och samtidigt ha en bra relation till polisen så att uppdraget inte spårar ur. En av poliserna i ledningen och som har hand om operationen är oroad av Wei Chens förflutna då en Triadgäng sägs ha mördats hans familj. Oron för att uppdraget ska bli en vendetta får Wei Chens ilska är stor hos vissa i Hong Kongs polishögkvarter.

Releasen av Sleeping Dogs är tänkt att ske till sommaren så det är en väldigt tidig version vi har fått testa. Målet utvecklarna haft är att skapa en levande stad enligt Gareth och även om den inte känns så levande, går det faktiskt i början att se en gatufestival och stånd som säljer te eller nudlar för att öka livmätaren. Idén att ha en levande stad och inte bara en kuliss låter däremot väldigt bra och det ska bli intressant att se ifall man lyckas uppfylla målet samt löftet.

Redan i inledningen hamnar man i slagsmål med rivaliserande gäng och det går att använda ganska mycket av miljön för att göra slut på en fiende. Kasta ned från höga höjder, fläktar, grindar, såg och andra saker gör att det finns en variation i hur man vinner slagsmål. Ska också påpekas att det är våldsamt och blodigt där man inspirerats av John Woo än Jackie Chan i det här fallet. Suget på att se en actionrulle från Hong Kong ökade faktiskt efter att ha testat Sleeping Dogs då filmer utan tvekan är stora inspirationskällor.

Under presentationen kunde vi höra musik när Wei Chen åkte med bil eller motorcykel genom Hong Kong. Men när jag pratade med Gareth Ramsey efter att eventet var slut, kunde han inte säga något om musiken då samtal förs med skivbolag i dagsläget. Han påpekade återigen den unika blandning som hong Kong besitter med influenser från väst och öst vilket har skapat genren Kanton Pop i området. Så givetvis kommer det att finnas lokalt producerat musik men ifall vi kan räkna med musik från väst ville Ramsey inte säga något om.

För varje avslutad uppdrag fylls tre olika XP-mätare: police, triad och face. Den förstnämnda handlar om huruvida civila dog under uppdragen och ju mer man håller sig inom lagens ramar när under cover-uppdrag genomförs, desto mer ökar XP-mätaren för polisen. Mätaren för Triad handlar om respekten hos den Triadgäng man infiltrerat samt andra. Sen har vi Face som handlar om det yttre och respekten ute på gatan. Ju dyrare kläder och bilar som kan köpas desto mer ökar den mätaren och vad XP-mätaren har för funktion är att låsa upp nya uppdrag i Hong Kong då sidouppdrag blir en del av spelandet förutom de ”huvuduppdrag” som finns.

Klagomålen i tidigare spel har ju varit kontrollen och den kändes inte helt klockren i Sleeping Dogs. Med tanke på att releasen sker i sommar så är jag beredd på att ge spelet ytterligare en chans det vill säga vid releasen eller ifall vi får testa det igen senare. Att slåss var lite komplicerat för min del och fler speltimmar hade behövs för att få grepp om det även om kontrollen i sig inte är så komplex. Själva kördelen i staden har utvecklats av folket som tidigare kom från Black Box Studios, en EA-studio kända för att ha gjort Need for Speed-titlar. Att köra snabba sportbilar i höga hastigheter var inget problem, däremot kändes det stelt att köra i långsammare hastigheter genom Hong Kong. Också en punkt utvecklarna kan förbättra till sommaren.

Återigen ska det påpekas att versionen vi fick testa var väldigt tidig sådan och det märks att spelet behöver poleras eller jobbas på ytterligare. Ansiktsanimationerna och karaktärernas rörelser var inte de mest imponerande och även om utvecklarna fått till det med Hong Kongs smutsigare, slitnare kvarter men också de renare, rikare områdena var det grafiskt inte så imponerande. Man kunde under spelandets gång notera detaljer som saknades, speciellt när det blev blodigt men det ska sägas att jag blev förvånad över hur tidigt de är ute med en spelbar version för spelpressen. Hade spelet släppts inom en vecka hade jag antagligen låtit mer negativ angående Sleeping Dogs. Själva konceptet och idéerna som utvecklarna har låter lovande men det krävs ytterligare arbetet med spelet innan jag är beredd på att uttala huruvida det blir ett bra spel eller en flopp.


10 Kommentarer

  1. Profile photo of Anders Sandberg

    Anders Sandberg säger:

    Det känns iaf som att spelet har potential, det glädjer mig att höra. Vad skulle du vilja påstå skiljer detta mest med en titel som GTA? Då båda är sandlådespel tänkte jag det kunde vara roligt att höra din åsikt :)

    den mars 22, 2012 kl kl. 15:10 -

  2. avatar

    Lordofpie säger:

    Först och främst måste jag säga att det här var en riktigt bra förhandstitt. Sen vill jag även påstå att av det man läst bland annat här så tycker jag faktiskt att spelet verkar skitfett!!! Hoppas bara att de har tillräckligt med tid på sig att finslipa kontrollen osv.

    den mars 22, 2012 kl kl. 15:15 -

  3. Profile photo of Xavier Ladu

    Xavier Ladu säger:

    Det som skiljer Sleeping Dogs från GTA är ju att man är polis. Men eftersom jag inte hann testa så mycket, så är det svårt på förhand att se vad som skiljer spelen ut. Av det vi fick testa så påminner spelen om varandra helt enkelt.

    den mars 22, 2012 kl kl. 15:24 -

  4. avatar

    Crankyburger säger:

    Mycket intressant läsning om av vad jag förstör ett ganska intressant spel. Det fångade mitt intresse såpass att jag vill veta mer om det iallafall. ;)

    den mars 22, 2012 kl kl. 15:39 -

  5. avatar

    Bobomb säger:

    True Crime kanske inte var de bästa spelen där ute, men jag tycker ändå att de var underhållande nog. Just av den anledningen kommer jag även ta och spana in det här sen när det släpps.

    den mars 22, 2012 kl kl. 15:46 -

  6. Profile photo of Destructoo

    Destructoo säger:

    Det här är ett spel man bara sett några trailers och några sporadiska pressreleaser från, skönt att äntligen få lite mer kött på benen. Bra jobbat powergamer! :D

    den mars 22, 2012 kl kl. 15:52 -

  7. Profile photo of Tompa

    Tompa säger:

    När jag läser ord som GTA och POLIS, så kan jag inte rå för att automatiskt tänka på LA Noire, fast lite lite sämre. Ja, jag är inte rättvis men det är så jag har känt när jag sett videos och liknande. Dock låter det ju lite som att spelet faktiskt har potential ifall man läser texten, men är osäker på att det kommer passa just mig.

    den mars 22, 2012 kl kl. 16:06 -

  8. Profile photo of Johan32

    Johan32 säger:

    Tycker det här känns som ett spel som man faktiskt vill prova själv för att få sig en närmre titt och en egen uppfattning.

    den mars 22, 2012 kl kl. 22:26 -

  9. avatar

    Mango säger:

    Måste erkänna att jag verkligen gillar upplägget och det man fått reda på från själva storyn bakom spelet. Bra eller dåligt? Det kommer antagligen, förr eller senare att stå i min spelhylla iallafall.

    den mars 22, 2012 kl kl. 22:31 -

  10. Profile photo of Xavier Ladu

    Xavier Ladu säger:

    Sämre version av LA Noire? Jag har inte kunnat spela LA Noire men det är mer kampsport med en polis som under cover. Så de skiljer sig trots allt från varandra.

    den mars 26, 2012 kl kl. 16:32 -


Du måste vara inloggad får att posta kommentarer.


.