Mass Effect 3

Plattform: PC, Playstation 3, Xbox 360
Releasedatum: 2012-03-08
Genre: Action RPG, Tredjepersonsskjutare,
Utgivare: Electronic Arts
Utvecklare: BioWare
PEGI: PG-18
Bra:
• Storyn • Manus • Röstskådespel • Definitivt slut • Uppoffringarna • Valen • Sammankopplingarna med det tidigare spelen • Karaktärerna • Soundtracket • Sci-fi
Dåligt:
• Ansiktsanimationerna • Stundtals knepig AI

Betyg

5.0
VN:F [1.9.22_1171]
Användarbetyg: 4.5
12
kommentarer
Mass Effect 3
Av: Victoria Saade, den: 12 mars, 2012 kl kl. 16:14

Jag är trött, helt utmattad, de senaste dagarna har varit en känslomässig bergdalbana, så mycket att ta in, så mycket att acceptera, så mycket att förstå och låta gå, så mycket.

Mass Effect 3 börjar som sin föregångare, man får välja om man vill ha en ny Shepard eller importerna sina sparfiler från de tidigare spelen, om man importerar sina sparfiler kommer Mass Effect 3 speglas efter valen spelaren har gjort i de tidigare spelen. Jag importerade mina sparfiler, dels för att min Shepard är baserad på mina villkor och har hängt med mig sedan Eden Prime, sedan så vill jag få helhetsupplevelsen av spelserien, att mina val faktiskt betyder något i slutändan.

Anderson och Shepard går genom en lång korridor, det är en spänd stämning och Andersons stressade gång avslöjar att det ligger bekymmer runt hörnet. Shepard blir konfronterad av kolonins befälhavare där de uttalar sig om att The Reapers har slagit till på planeten de befinner sig på, på jorden. Samtalet avbryts med att en klarröd laserbeam skär genom kolonin som för några sekunder sedan var i frid. Anderson och Shepard flyr från byggnaden, de måste nå Normandy för att ta sig till Citadel och varna The Council, för att rädda mänskligheten.
Huvudkonflikten i spelet är maskinrasen The Reapers, som var 50,000 år utrotar organiskt liv i galaxerna. Shepard står nu inför det ultimata uppdraget att inte bara rädda mänskligheten utan allt organiskt liv. Det som var den första märkbara skillnaden i Mass Effect 3 var att rekryteringen till Shepards crew nu inte längre handlar om enskilda individer utan plutoner, flygvapen, mariner, insatsstyrkor och dylikt för att i slutändan förena de olika organiska raserna för att slå ut The Reapers. Dock är det lättare sagt än gjort, Turians kan inte skicka några män för att slåss emot The Reapers för att de måste skydda deras hemplanet, men om de kan få Krogans att alliera med Turians så kan de skicka män med Shepard för ta tillbaka jorden. Dock har Turians och Krogans en dispyt mot varandra så att få Krogans att skicka män till en av deras fiende är inte det enklaste, mitt i denna konflikt så dyker Salarians roll upp, de har nämligen en utav Krogans sista female, självklart är Krogans inte så glada över att deras enda hopp för rasens överlevnad är tillfångatagen utav Salarians. Detta är bara ett utav många exempel på hur invecklade uppdragen kan vara, Shepard kommer få ta många val som kan leda till något som gynnar eller belastar i slutändan. Jag älskar konceptet på uppdragen, det är inte bara att åka och rekrytera raser till slaget om jorden, de olika raserna har också drabbats utav The Reapers och det är många omvägar och bäckar små man måste göra för att nå det slutgiltiga målet, för detta handlar inte endast om mänskligheten utan allt organsikt liv.

Självklart så kommer man ha ett crew, men det kommer inte ske en rekrytering som i Mass Effect 2. Shepard kommer stöta på de olika karaktärerna i uppdrag som kommer leda till att de får möjligheten att vara delaktiga i Shepard crew, det kommer dyka upp välbekanta ansikten och en del nya. Det är alltid något visst med att träffa Garrus igen efter en sådan lång tid, han är en stor del utav min Mass Effect upplevelse, en sann vän efter 5 långa år. Trots de fina återseendena så har jag fått mitt hjärta krossat flertal gånger under spelet, det är uppoffringar, det är känslomässiga beslut, det är händelser man inte kan styra över, det bara är så och jag älskar det, jag älskar när spel får mig att känna. Karaktärerna, dialogerna, storyn och allt det där mellan fighterna är det som gör spelet så djup, det är det som får mig att känna att jag har en relation med Tali, Garrus, Joker, Liara och Thane, ååh Thane… Manuset är som alltid välskrivet, dock är det mer dialogval, mer massa i samtalen. Röstskådespelet är också klockrent, trots att ansiktsanimationerna inte är toppklass så är det trovärdigt med de fanatiska röstskådespelsinsatserna. Man märker att det finns mer krut i manuset när man t.ex går i Citadel och tjuvlyssnar på andra karaktärers samtal, man får reda på andras missöden som inte har någonting med The Reapers och spelets konflikt att göra, man får känslan av att de inte är statister utan faktiskt individer som lever i detta universum. En kul detalj i Mass Effect 3 är att man kan lyssna på ett konflikt och vid vissa tillfällen så kan man backa upp en utav karaktärerna som man tycker har rätt, detta leder till att man får antingen Paragon eller Renegade points, som man kan likna vid att Paragon får man om man är medlidande och Renegade om man är mer militärisk.

Det är klara förbättringar i stridssystemet, man har fler valmöjligheter hur man väljer att ha ner sina fiender, och att ta skydd är enklare än någonsin. Jag saknade känslan av tyngd när Shepard springer, som var så påtaglig i Mass Effect 2, det är något som saknas och jag kan riktigt inte sätta fingret på vad det är. Det känns lite som att rörelsen i skärmen är fixerad när man springer, tyngden och farten når inte fram riktigt, vilket är synd eftersom jag älskade att springa med min Shepard med hagelgeväret i högsta hugg med känslan av tyngd och shysst rörelse. Ai:n på mina kompanjoner är stundtals märklig, ibland så glömmer de bort att slåss och kan stå och vänta på kommandon eller att Shepard ska röra sig vidare i banan. Jag störde mig inte så mycket på det för i slutändan så tycker jag att spelet ger mer om jag får slåss och mina kompanjoner backar upp än att mina kompanjoner ligger på samma nivå som mig. Fiendernas ai är smartare, de tar skydd, kikar inte fram om man siktar på dem, duckar för attacker och det känns allmänt medvetna om deras omgivning. De är svårare och det kommer även dyka upp nya intressanta fiender som gör en fight lite extra svettig.

I Mass Effect 3 har Bioware tagit bort sökningen efter resurser på det olika planeterna, eller rättare sagt; förenklat den, en heeeel del. Istället för att finkamma varje planet så skannar man solsystemet man befinner sig i, dock så blir The Reapers medvetna om att Normandy är i det solsystemet när man skickar ut signaler, om man skannar solsystemet för länge när The Reapers har tagit upp Normandys signaler så kan de börja jaga Normandy. Att uppgradera vapen och rustning har också blivit förenklad, istället för att gå in och bläddra i sin kakatärsmeny så har man en speciell station där man moddar och uppgraderar sina vapen. Mods och uppgraderingar kan man köpa eller hitta under uppdrag. Desto mer vapen man har desto tyngre blir man vilken kan påverka hur snabbt man laddar om eller hur snabbt sköldarna laddas upp, så spelaren uppmanas att ha få men mer uppgraderade vapen. Det som är nytt i Mass Effect 3 är att Shepards crew är bundna till olika vapen, t.ex att Liara använder pistol och sub-pistol, Garrus använder sniper, Kadian har Assult rifle osv, man kan alltså inte ge Liara en sniper och Garrus en sub-pistol. Detta gör att det blir mer rotation i hur man väljer att ha med sina kompanjoner, för i de tidigare Mass Effect kunde man byta vapen mitt i och alla karaktärer kunde använda alla vapen. I Mass Effect 3 kan du inte byta vapen mitt i ett uppdrag, du kan inte heller byta vapen mellan dina kompanjoner utan måste förbereda dig innan varje fight.
Helt nytt i Mass Effect serien är multiplayer, där du med hjälp utav ett crew som antingen består utav dina vänner eller annat folk online ska ta över eller skydda olika baser. Man kan likna multiplayern med Hordemode, Firefight eller diverse speltyperna som innehåller att fienderna kommer i vågor. Desto längre in i spelet du kommer desto svårare eller fler blir fienderna, och vid vissa tillfällen får man objektiv man ska utföra innan en tid går ut, så det handlar bara inte om att överleva alla vågor, utan att utföra alla objektiv också. Efter en match så blir spelaren belönad med xp och in-game valuta, med xp kan du levla upp din karaktär som bidrar med att du kan låsa upp olika attacker och förmågor. Med valutan kan man köpa ammo, mods, medi-gel och andra saker som kommer hjälpa spelaren igenom nästa omgång. I multiplayer så kan man skapa sina egna karaktärer, inte en fullfjädrad customize, men man får välja färg på rustning, kön och ras, ja, man kommer kunna låsa upp olika raser och klasser desto mer man spelar multiplayer.

Mass Effect är en serie som har berört mig, jag älskar konceptet, deras stilrena sci-fi, det kalla soundtracket till känslomässiga scener, storyn, dialogerna, karaktärerna, ja, jag gillar allt Mass Effect har gett mig. Men det mest klockrena med Mass Effect 3 är att serien slutar här, den är slut nu, inga uppföljare som nöter sönder det fanatiska konceptet, utan nu stänger vi boken och berättelsen är slut, visst det kommer återberättas i mitt fall många gånger om, men aldrig fotsätta. Det har varit en känslomässig resa, jag ha skrattat åt Garrus och Tali, jag har gråtit åt karaktärer jag förlorat, jag har blivit arg för saker jag inte kan ändra, jag har känt en genuin gemenskap med mitt crew på Normandy, jag har varit en del utav Mass Effect, jag, Shepard. Det som gör att känslorna gör upplopp i min kropp är att jag har spelat hela serien, jag har lärt känna karaktärerna och konflikterna på mina egna villkor, och min Mass Effect upplevelse kommer inte vara som någon annans, det är min, bara min upplevelse. Det är just det som gör Mass Effect till ett mästerverk, det känns skräddarsytt för spelaren, och det som gör det ännu intressantare är att mina val och hur jag har valt att spela kan se helt annorlunda ut för någon annan. Så kommer vi till den slutgiltiga frågan, kommer jag ta Mass Effect att älska i nöd och lust? .. Ja, självklart!


Tager du Mass Effect till att bli din äkta make, att älska i nöd och lust, tills döden skiljer er åt? Jag blickar upp…

Under Microsofts presskonferens idag så utannonserades en hel drös med Kinect-titlar och titlar med Kinect-stöd. Ett som det ryktats om en hel del om…

Shepard får vänta med att rädda Jorden från Reapers. Det visar sig nämligen att det inte blir en planerad release till vintern i år…

Mass Effect 3
masseffect3thumb
Mass Effect 3
commander SHepard
Mass Effect 3 visar lite av de olika klasserna vi kommer stöta på i Multiplayer.

12 Kommentarer

  1. Profile photo of Anders Sandberg

    Anders Sandberg säger:

    En fantastisk recension och jag kan bara instämma i alla dina ord Victoria. Detta är utan tvekan en känslomässig resa som alla borde få uppleva, har ni inte redan spelat Mass Effect är det dags att börja, NU!

    den mars 12, 2012 kl kl. 16:56 -

  2. avatar

    Totalchaos säger:

    Riktigt mäktig och fet recension på ett riktigt mäktigt och fett spel. Bra jobbat! :)

    den mars 12, 2012 kl kl. 16:58 -

  3. Profile photo of Tompa

    Tompa säger:

    Underbar läsning och man bör som sagt kasta bort några dagar av sitt liv för att klara ut det här, misstänker jag!

    den mars 12, 2012 kl kl. 17:11 -

  4. avatar

    raeven säger:

    är så förbannat avundsjuk på alla som redan fått ge sig in kampen om jorden (och resten av galaxen), men om cirkus två veckor så tänker jag rädda världen med, blir bara ännu mer sugen när jag läser detta siha.

    den mars 12, 2012 kl kl. 18:56 -

  5. Profile photo of Victoria Saade

    Victoria Saade säger:

    Tack så mycket!
    Tompa: Kasta bort!? det är en sci-fi berättelse som måste upplevas :)
    Reaven: kommer du kunna hålla dig borta från alla ME3 forum och spoilers?
    och du har ett jävla bra spel att se fram emot!

    den mars 12, 2012 kl kl. 19:05 -

  6. Profile photo of Foxxy

    Foxxy säger:

    Älskar Mass Effect :D Har bara spelat 4-5 timmar in i spelet men de känns inte alls fel :D

    den mars 13, 2012 kl kl. 07:57 -

  7. Profile photo of Avangenia

    Avangenia säger:

    Tror det är hög tid för mig att spela igenom det här nu! ;) Hej då, så ses vi igen om cirka en vecka! :)

    den mars 13, 2012 kl kl. 11:02 -

  8. avatar

    Robban säger:

    Mycket trevlig recension! :)

    den mars 13, 2012 kl kl. 11:22 -

  9. avatar

    Jcraft säger:

    Det här är ju ett givet köp! Mycket bra recension.

    den mars 13, 2012 kl kl. 12:01 -

  10. avatar

    ROB_88 säger:

    jag absolut älskar det här spelet.

    däremot måste det nämnas att själva slutet var sådär.
    jag tänker inte gå in i detalj här för spoiler-risk, men det kändes inte helt…rätt.

    den mars 15, 2012 kl kl. 18:40 -

  11. Profile photo of Foxxy

    Foxxy säger:

    Usch, säg inte så :/

    den mars 15, 2012 kl kl. 19:09 -


Du måste vara inloggad får att posta kommentarer.


.