6
kommentarer
NHL 12: Intervju med Sean Ramjagsingh
Av: Xavier Ladu, den: 9 september, 2011 kl kl. 03:54

Till Stockholm hade EA Sports utvecklingsteam för NHL 12 den här gången skickat den 211 cm långe Sean Ramjagsingh. En sökning på Google visar att många har frågat om hans längd och förmodligen är han redan van med frågorna eller att folk vill fota sig med honom. Min kamera ville inte riktigt samarbeta och att ta flera bilder, vilket hade varit pinsamt om man jagat ett fototillfälle med honom. Men allvarligt talat, detta var första gången jag bokstavligen kollade mot himlen när vi pratade med varandra. Nästan så att man skämdes för att stå bredvid honom.

Efternamnet må vara indiskt men Seans föräldrar utvandrade från Trinidad & Tobago till Kanada. Förfäderna i sin tur kom till ön från Indien under Brittiska Imperiets dagar men hjärtat finns i Karibien. När fotbollslandslaget kryssade mot Sverige i Fotbolls-VM 2006, var Sean en av många som jublade åt poängen. Men annars är det basket som han faktiskt själv spelade och framförallt ishockey favoritsporten. På frågan vilken spelare som är hans favorit genom tiderna var det utan tvekan Wayne Gretzky som Jean Ramjagsingh menar hade allt. Han var utan tvekan redo för att svara på ett par frågor angående NHL 12:

Hur kommer den nya fysikmotorn att påverkar spelet på rinken?

Den är helt förändrad till grunden för ser man hur saker och ting ser ut numera så har vi en otrolig variation för varje liten knuff. Det är så att vi har en kille med en examen i fysik, så det är hans jobb att applicera verklighetens fysik i spelet. Så när det sker en krock mellan spelare tittar vi numera på storleken och styrkan på de spelarna. Vilket gör att det sker olika saker beroende på hur högt eller lågt någon spelare blir träffad. Det är så fysik fungerar och det har skapar flera olika situationer numera. När man ser en liten kille försöka tackla en stor kommer den mindre med stor sannolikhet att falla ned. Eller när två spelare i samma storlek krockar med varandra så kommer båda att falla ned och du ser att vissa spelare kommer att kämpa med att upprätthålla balansen. Vi har därmed sett till att storleken och styrkan faktiskt spelar roll vid kollisioner. När en spelare träffar någon annan vid axeln kommer en annorlunda animation att synas vid tillfället.

Du pratade under presentationen om fysiken för målvakterna. Hur kommer den att förändra matcherna? Kommer helt nya situationer för spelarna att uppstå?

Ja, för nu när målvakterna är ”levande” så måste du tänka på att om du är för aggressiv och stör målvakten tillräckligt mycket kan det resultera i en utvisning. Vi är alltid försiktiga med nyheter då vi strävar efter realism utan att någonting konstigt ska dyka upp, men det har verkligen förändrat känslan för spelet samt allting runtomkring. Vi har som mål att göra spelet så realistiskt som möjligt och vi hade spelare som inte föll som alla andra på rinken. Målvakten var förr orörliga men inte längre.

Hur försöker ni förhindra gamers från att fuska med detta?

Genom att dela ut många utvisningar. Eftersom vi försöker eftersträva realism så är saken att ifall någon tacklar målvakten resulterat det i en utvisning. Du kan också räkna med att störa målvakterna som de gör under matcherna också. Ibland kommer de att fortsätta spela för sig själv men ibland kommer de att reagera på situationen.

När man gör en sökning på YouTube så hittar man alltid fuskmål (glitch goals). Är det någonting ni alltid försöker eftersträva i att eliminera eller försvåra de?

Ja, absolut. När folk hittar sätt att göra enkla mål gör vi vårt bästa för att patcha upp det. Problemet med fuskmål är att de blir enkla att utföra. Vi jobbade hårt ett helt år för att leverera en rolig upplevelse, så när någon hittar sådana grejer är det trist. Att bara hitta en plats eller sätt att göra enkla mål på förtar vårt hårda slit. För det enda spelarna gör är att hitta det rätta tillfället att göra mål och vi är alltid uppmärksamma på det. För ett sådant mål kan förstöra en match, speciellt när det handlar om matcher online. Vi gör bästa för att täppa till hålen som folk hittar i spelen.

Hur gör ni för att hitta målen, söker ni via YouTube? Eller är det så att folk på det officiella forumet skriver?

YouTube, forum och via oss själva som spelar. Vi är ju hockeyfans och spelar själva online och eftersom vi kan spelet utantill händer det att folk blir arga på oss genom att göra ett mål fuskmål.

Du pratade om spelets nya AI under presentationen och för de som spelade 09 eller 08 men inte har spelat de senare versionerna, vad kommer de att få se?

Om de har varit borta från spelserien ett par så kommer att få se en otrolig evolution i spelen. Med den nya AI:n som varje år blir bättre och bättre och spelare som spelar mer realistiskt. Men det är först i år som de har tagit ett stort steg framåt i och med den nya AI:n som förutser saker. Spelarna tänker annorlunda numera och taktiken skedde förut i olika steg. Om du och jag var på offensiven så försvarade sig laget utan puck. Men förlorade vi pucken började vårt lag tänka defensivt istället. Med den nya AI:n kan spelare som Alexander Ovetchkin i förväg försöka blockera en passning eller hitta nya offensiva alternativ. Spelarna tänker numera mer självständigt och väntar inte på att det egna laget antigen har pucken eller förlorat den.

I NHL 12 introduceras nya legender och som kommer att dyka upp som hockeykort i Hockey Ultimate Team. Kommer det vara möjligt att ha ett helt lag med bara legender?

Vi har ett Legends Team som ni kan spela online med också. Det går att stoppa in i vilka andra lag som helst om du vill. Möjligheten finns därmed att Steve Stamkos (Tampa Bay) spelar tillsammans med Steve Yzerman. I Ultimate Hockey Team går det att få spelarna på kort och ha ett helt lag med bara legender. Men samtidigt är korten med legenderna sällsynta och svåra att få tag på.

I EA Sports Hockey League kommer matcher som slutar oavgjort att avgöras på straffar?

Nej, inte i år vi fortsätter på samma spår som i förra årets version.

Hur kommer det sig? Vill inte de som spelar veta om de vunnit eller förlorat, även om det sistnämnda inte är så eftertraktat i sig men åtminstone vill spelarna ha en vinst registrerad?

Jo, men för oss handlar det om att få ett matchresultat bekräftat och vad som händer med de individuella spelarna hos laget.

Annars, är e-sport någonting ni eftersträvar?

Vi har en deal, inte med e-sport utan med Virgin Gaming i Nordamerika men ingenting i Europa för tillfället. Jag vet inte om Virgin Gaming gör någonting här i Europa för att vara ärlig. Men du kommer att kunna spela tävlingsmatcher via Virgin Gamings webbsite med NHL 12.

Men hoppas ni på att någon dag bli en officiell e-sport?

Jag tror att vi alltid letar efter nya sätt att expandera (varumärket NHL) och det är något vi kommer att titta närmare på i framtiden. I Nordamerika så har Virgin Gaming gjort det möjligt för oss att ta det första steget.

Jag testade spelet och såg att man kunde spela som en kvinna. Kan du berätta lite mer om det?

Det är en ganska cool historia. I Nordamerika finns det ganska många kvinnliga hockeyspelare och många av de mejlade EA Sports chef Peter Moore att de var stora fan av spelet men kunde inte spela som sig själva, utan enbart som en manlig spelare. Så vi tänkte ”Be A Pro” handlar om att bli proffs och att du spelar som dig själv. Men de var tvungna att spela som killar så detta är första gången någonsin man kan spela som en kvinna i Be A Pro.

Nu vet jag inte om det går att kalla de för legender men har ni funderat på att ha med kvinnliga hockeyspelare som försökt bryta barriär?

Jag tror detta är ett sätt att försöka nå ut till en än större publik och jag tror definitivt att vi kommer att ta oss en titt på det i framtiden.

Om vi pratar om legenderna igen var det svårt att få rättigheterna för de spelarna (t.ex. Börje Salming)?

Vi har ett gäng talangfulla människor som har kopplingar till hockeyvärlden och några av de har PR-relationer med legenderna, så jag skulle säga att det var svårt men den roliga var hur bra de skulle vara vilket var den roliga biten med hela tiden.

Kommer legenderna att röra sig olika och ha olika spelstilar?

Absolut! Vi har sett till att när man spelar som Wayne Gretzky till exempel, ska han kännas som Gretzky som var bra på att åka skridskor och göra snabba vändningar. Men om någon tacklar honom så faller han lätt för under karriären blev Gretzky nästan aldrig tacklad. Men när någon gjorde det så föll han lätt. Mario Lemiux till exempel, gjorde sig alltid stor och det var svårt att ta ifrån honom pucken. Så det var viktigt att fånga in känslan att man spelar som en legend. De går dessutom att lägga in i vilka lag som helst, även i landslag så Börje Salming kan spela för Sverige till exempel.

Jag såg en video där man kan spela Winter Classic (utomhusmatcherna) och undrar huruvida snön påverkar pucken?

Ja, när man spelar en sån match och det snöar så rullar pucken mer och det resulterar i att man ser många felpassningar. Så snön påverkar helt klart den typen av matcher.

Vädret, kan ändra det eller är det automatisk?

Nej, vi körde med tanken att ideala förhållandet är att det snöar hela tiden. Så det snöar hela tiden och det första man gör när skivan åker in är att spela Winter Classic innan man gör något annat. Detta är för att man ska uppleva presentationen, hur lagen ska spela i snö och spelarna som handskas med rullande puckar.

Efter intervjun spelade jag NHL 12 med legendlaget och det var roligt att se hur de lyckats med ansiktena på Börje Salming, Mario Lemiux eller Wayne Gretzky. Jag såg även att Gordie Howe spelade utan hjälm så utvecklarna har verkligen tänkt på det, men det är bara att hoppas att spelarna rör sig olika och hanterar pucken på olika sätt. Angående kvinnliga legender så tänkte jag på målvakten Manon Rhéaume, vars namn aldrig lyckades dyka upp under intervjun. 1992 skrev hon historia som första kvinna att spela matcher för ett NHL-lag. Även om det bara blev sporadiska inhopp för Rhéaume skrev hon för alltid in sig i historien. Ett annat förslag är Hayley Wickenheiser. Hon spelade för finska lag i de lägre divisionerna men bedriften i sig var imponerande och Wickenheiser har vunnit flera guldmedaljer i både hockey-VM men framförallt i OS. Det ska bli intressant att se ifall de i framtiden kommer att dyka upp i ett Female Legends Team. En recension på NHL 12 kommer att dyka upp och vår chefredaktör Andreas Rikk har ett stort hockeyhjärta. Dessutom har han spelat NHL-serien så pass mycket att han om någon kan hitta detaljer som antigen är bra eller dåliga så håll utkik efter recensionen.


6 Kommentarer

  1. avatar

    Jerry säger:

    Ännu en riktigt bra intervju från powergamer, bra jobbat!

    den september 9, 2011 kl kl. 13:32 -

  2. avatar

    nachogrande säger:

    Faan synd att ni inte kirrade några bilder med den långe killen brevid xavier. :P

    den september 9, 2011 kl kl. 13:40 -

  3. Profile photo of GrandCar

    GrandCar säger:

    Ja, det hade ju vart skitskoj att få se en bild på denna omtalade man.

    den september 9, 2011 kl kl. 14:27 -

  4. Profile photo of FroggerBUTT

    FroggerBUTT säger:

    Trevlig läsning i en bra artikel. Det är alltid lite extra skoj att läsa om alla galna äventyr redaktionen är ute på.

    den september 9, 2011 kl kl. 14:31 -

  5. avatar

    Andreas Rikk säger:

    Han är med i videon i forumsinlägget om ni vill se :)

    den september 9, 2011 kl kl. 14:45 -

  6. Profile photo of Tompa

    Tompa säger:

    Tror det får bli ett köp i år, kanske lagom till vintern sen. Men får nog läsa pg’s recension sen. :) Bra artikel förresten! :D

    den september 9, 2011 kl kl. 16:25 -


Du måste vara inloggad får att posta kommentarer.


.