From Dust

Plattform: Xbox 360, PC
Releasedatum: 2011-07-27
Genre: Strategi
Utgivare: Ubisoft
Utvecklare: Ubisoft Montpellie
PEGI: PG-3
Bra:
• Vackra landskap • Utmaningsläget • Priset
Dåligt:
• Oprecis kontroll • AI’n väljer ibland konstiga vägar

Betyg

4.0
VN:F [1.9.22_1171]
Användarbetyg: 5.0
8
kommentarer
From Dust
Av: Daniel Green, den: 30 juli, 2011 kl kl. 12:23

Allra första gången jag spelade From Dust gick tankarna direkt till Peter Molyneux och klassiska spel från Bullfrog och senare Lionhead, så som Populous och Black & White. Precis som i dessa klassiska såkallade ”gud-spel”, ser du världen ovanifrån och har möjligheten att påverka landskapets utseende och på så sätt lösa diverse olika problem som uppstår.

From Dust är ett Xbox Live Arcade-spel som kostar 1200 Microsoft Points, men med tanke på det enligt mig enormt höga spelvärdet skulle det lika gärna kunna vara fullpris på den här titeln. Spelet är fullproppat av underbart vackra renderade landskap där du kan förändra topografin med hjälp av dina gudomliga krafter. Huvudstoryn i spelet går ut på att du ska hjälpa en gammal förhistorisk stam få fotfäste i den ogästvänliga miljön, där det är upp till dig att se till så att det t.ex. kommer vatten till uttorkade öknar, eller se till så att det grönskar i karga bergslandskap. Målet är att du ska leda din stam till alla totempålar som finns på varje karta, för att sedan avancera vidare till nästa värld. Din stam bygger sedan byar och samhällen allteftersom de befolkar delar av kartan som du preparerat såpass mycket att det blir tillräckligt gästvänligt för mänsklighet att kunna existera.

Det är egentligen väldigt enkel spelmekanik, precis som i de titlar som det här spelet påminner mycket om. Men det är nog just det, att det är enkelt som gör det så roligt och framhäver samma känsla som spelen gjorde förr. Man glömmer tid och rum och bara försöker lösa de olika på problemen på olika sätt. From Dust är ett ”free-roam”-pusselspel på många sätt. Inte för att det finns 3-4 olika sätt att lösa varje problem på, utan hundratals olika sätt. Några av de tidigare banorna har jag klarat på säkert tio olika sätt, men det finns ännu mer sätt att klara dem på. Självklart får man en liten fingervisning innan vad du ska och kan göra för att lösa problemen på, men är inget som hindrar dig att hitta på egna kreativa sätt att avancera på.

Vissa uppdrag går också på tid och då blir man genast lite mer begränsad i hur mycket man hinner testa olika lösningar, men det har också en charm i sig och höjer utmaningen i spelet betydligt. Vid ett flertal tillfällen gäller det att verkligen hålla tungan rätt i mun, för att inte din stam ska spolas bort av en kommande tsunami eller dö i ett brinnande inferno. Inlärningskurvan för hur du ska handskas med alla dessa problem som kan uppstå är för det allra mesta ganska självklar, men ändå tillräckligt utmanande för att man inte ska tröttna. Med andra ord är det gjort på ett sådant sätt att du kan spela om spelet, om och om igen, utan att känna att någon tutorial eller liknande hindrar dig från att snabbt avancera om du redan vet hur du ska komma vidare. En stor del av utmaningen är också att komma på nya innovativa sätt att klara de olika banorna på, för även om du redan klarat en bana sen tidigare, betyder det inte att det är det smidigaste eller bästa sättet att klara den på. Något som ökar speltiden och framförallt spelvärdet något enormt.

Något som ibland gör de olika pusslen svårare än vad det känns som att de borde vara, är dina bybor. T.ex. om de ska hämta något, eller gå någonstans så det inte är upp till dig om de lyckas eller inte. Vid ett flertal tillfällen känns det som de tar ganska ologiska vägar till sitt mål, som i vissa fall kan bli något frustrerande. Något annat som är ganska påtagligt bara efter några minuters spelande, är att det är väldigt svårt att vara precis med kontrollen. När du ska lägga ut din sand, lava eller vatten känns det inte som om du har speciellt stor kontroll över hur det ser ut. Kan bero på att spelet är konsolanpassat men att det skulle fungera betydligt bättre med mus och tangentbord. De analoga stickorna är inte optimalt i det här fallet, men det funkar även då det hela tiden ligger där och irriterar lite. Redan nästa månad ska det komma en PC-version och först då får vi se ifall det har med kontrollerna att göra eller inte.

Spelet innehåller inte enbart ett kampanjläge utan även ett utmaningsläge, där du ska klara 30 olika banor på vissa sätt och på tid. De här banorna gör spelet betydligt mer utmanande och förlänger speltiden avsevärt och innehåller tillräckligt många finurliga lösningar för att man inte ska tröttna på det.

Det känns underbart att äntligen ha fått spela From Dust, som verkligen känns som ett fräscht spel, trots det gamla konceptet. När det kommer till priset är det egentligen inget att snacka om, jag tycker de kunde tagit det dubbla och jag hade ändå köpt det. Du får upp emot åtta till tio timmars speltid ur det och gillar du ”gud-spel”, med klassisk känsla så kommer From Dust inte göra dig besviken. Det är ett av de bättre spelen som släppts nu under sommarmånaderna, som bjuder på riktigt mycket spelglädje och dessutom till ett alldeles för lågt pris.


”From Dust är recenserat på Panasonics Neoplasma TX-P50ST32Y 3DTV som utan tvekan levererar en av de absolut bästa och skarpaste bilderna för både spel och film i vacker 3D och Full-HD i 1080p.”


Fransmannen Eric Chahi blev berömd när han skapade Another World hyllar digital distribution. Han menar att det ger utrymme för mer kreativt skapande och…

Den här påminner en hel del om den gamla klassikerna Populous, vi får hoppas att de klarar av att leverera bara.
Resultatet av ett fantastiskt samarbete mellan Ubisoft och Skaparen bakom Another World!
Se den första trailern på Project DUST

8 Kommentarer

  1. Stewie säger:

    Jag trodde det här skulle vara ett retailspel och inte enbart xbox live arcade, men jaha! Där ser man. Tror nästan det blir ett köp genast för mig.

    den juli 30, 2011 kl kl. 13:42 -

  2. Mango säger:

    Svinbra recension! gillar att inte texten är inlindad i en massa fina ord är rakt på sak. Har själv spelat det här typ hela sommaren och kan bara hålla med, en riktig hit i mina ögon.

    den augusti 12, 2011 kl kl. 13:52 -

  3. Johan32 säger:

    Har nog läst den här recensionen tre gånger nu snart, inte för att jag har dåligt minne eller något sådant utan för att jag suktar efter det här spelet. Får nog bli ett köp till helgen!

    den augusti 16, 2011 kl kl. 12:59 -

  4. Megaman18 säger:

    Det känns lite som att det här är ett av de få bra spel som har släppts nu på sommaren, så det lutar lite åt ett köp för min del också.

    den augusti 16, 2011 kl kl. 13:41 -

  5. Andreas Rikk säger:

    Det är inte ofta jag är uppspelt pga ett arcade-lir, men From Dust föll jag för redan när det visades upp för första gången. Jag menar, det är skaparen bakom Another World! Det kan inte vara dåligt!

    den augusti 18, 2011 kl kl. 20:57 -

  6. Ewlinet säger:

    Tyckte faktiskt inte om spelet alls. Såg fram emot det och spelade lite. Tröttnade ganska snabbt. Kanske inte min kopp av te, hur mycket jag än önskar.

    den oktober 11, 2012 kl kl. 21:03 -


Du måste vara inloggad får att posta kommentarer.


.