Child of Eden

Plattform: Xbox 360
Releasedatum: 2011-06-17
Genre: On-rail Shooter
Utgivare: Ubisoft
Utvecklare: Q Entertainment
PEGI: PG-3
Bra:
• Musiken • Färgerna • Själva upplevelsen
Dåligt:
• För lätt • Alldeles för kort • Egentligen inget spel

Betyg

2.0
VN:F [1.9.22_1171]
Användarbetyg: 2.0
7
kommentarer
Child of Eden
Av: Daniel Green, den: 30 juli, 2011 kl kl. 12:12

Child of Eden är trots namnet en uppföljare till Rez, med sitt hypnotiserande och rytmiska flöde. Men den här gången är det tänkt att man ska kontrollera hela härligheten med Kinect, vilket egentligen är själva försäljningsargumentet med hela spelet. Men det sagt, så är det här ett spel som jag personligen valde att spela igenom med en handkontroll. Inte för att Kinect inte fungerade som det var tänkt, tvärtom. Men det är med handkontroll jag och säkerligen många andra vill spela.

Med spelet får du betydligt bättre grafik på Xbox 360 än med Rez som från början var baserat för hårdvaran på Dreamcast, en uppdatering som är mer än välkommen med andra ord. Spelet har som vi redan nämnt också stöd för Kinect, men det är inte första valet man väljer att kontrollera det med. Med det sagt, så ska det ändå tilläggas att det helt och hållet utifrån mina högst personliga preferenser. Kanske är jag en föråldrad stofil bland Kinects, moves och wii u’s. Men jag gillar spel där jag kan spela med en helt vanlig handkontroll.

För att sammanfatta vad Child of Eden är för slags spel, för er som aldrig hörttalas om, eller spelat föregångaren, Rez. Så är Child of Eden kort och gott en on-rails-shooter, med väldigt mycket färger och musik. Det går ut på att du markerar fiender med en markör för att sedan trycka på avtryckaren för att bli av med de fienderna du precis markerat. Det är det gameplayet går ut på. Förvänta dig inget mer, för det finns inget mer att hämta här. I de olika banorna kan du dock hitta liv och power-ups, men det är ungefär så spännande det blir. När det kommer till kritan måste man på något sätt ändå försöka jämföra det mot andra spel som släpps idag och då håller det väl inte riktigt måttet, även fast det i själva verket spelar i en klass för sig. Då det inte påminner om något annat, jo rez då, men annars hittar du inget på marknaden som är likt det här.

Child of Eden är ett ganska lätt, kort och inte speciellt utmanande spel som lämnar en önskandes mer. Det enda som egentligen får en att vilja spela spelet är de olika färggranna miljöerna och de psykadeliska sätt de presenteras på. Efter man sett introt som presenterar själva storyn i spelet, blir man, minst sagt, lite chockad när man sätter igång att spela. Det är inte alls vad man tror det ska vara, speciellt inte om man sen tidigare inte spelat Rez, eller vet vad det här är för spel.

Rez var ett spel som man kanske inte direkt förväntade sig att få en uppföljare på, men nu har vi nu Child of Eden. Det är inte lätt att recensera ett spel, som faktiskt är mer av en upplevelse än vad det är ett spel. Men någon måste göra det och uppdraget har fallit på mig den här gången, så vad ska jag egentligen säga för avslutande ord här då? Har du spelat Rez, då vet du iallafall vad hela den här texten handlar om, men har du inte spelat det så kanske du borde ta dig en titt på några trailers på Child of Eden för att se vad det hela handlar om.

Det är inte det sämsta spel vi sett, men det är heller inget bra spel. Däremot är det en helt fantastisk upplevelse, så om den faktorn spelar in när du går till butiken så ska du helt klart ta dig en närmre titt på det. Personligen känns det dock inte som att det här kommer bli någon enormt stor kommersiell succé


”Child of Eden är recenserat på Panasonics Neoplasma TX-P50ST32Y 3DTV som utan tvekan levererar en av de absolut bästa och skarpaste bilderna för både spel och film i vacker 3D och Full-HD i 1080p.”


7 Kommentarer

  1. avatar

    Bluefox säger:

    Herregud vad jag blev deprimerad av den här texten. Inte bara med tanke på att den saknar korrekturläsning, utan också hur recensenten helt missuppfattat vad Child of Eden är.

    Child of Eden är fullkomligt fantastiskt! Spelaren är tänkt att leva sig in i det. Rytmen, musiken, färgerna – det är en sådan visuellt orgasmisk och annorlunda upplevelse som man sällan finner i andra spel. Tetsuya Mizuguchis filosofi bygger på att musik och spel ska leva i samklang medan spelaren ska gå ifrån TVn för att tänka, längta och drömma om spelen. Han anser att det är ens plikt som spelutvecklare att skapa glädje till spelarna.

    Jag kan absolut förstå däremot att Child of Eden inte är för alla. Det är som att spela ett rave med knapptryckningar och en styrspak. Spelet är också kort med endast fem nivåer. Men det finns också så mycket att låsa upp och jag anser att man inte får ut den rätta upplevelsen av spelet förens man känner musiken flöda genom kroppen och varenda ton sitter ända ut i fingerspetsarna.

    Det är tråkigt att Herr. Green inte uppskattade spelet. Men för den skull tycker jag att det är viktigt att understryka att det verkligen inte är för allas smak. Det är inte tänkt att bli en storsäljare utan bara hoppas att nå ut till så många människor som möjligt. Men att komma med sådana befängdheter att Child of Eden INTE är ett spel? Sådana ord talas endast av människor med ren okunnighet.

    den augusti 12, 2011 kl kl. 19:39 -

  2. Profile photo of Joakim Sjöberg

    Joakim Sjöberg säger:

    BlueFox: En åsikt är just det, och alla har rätt till sin egna. Likväl som spelet inte föll i smaken för Daniel så gör du både rätt när du höjer det till skyarna och dessutom uttrycker din uppskattning för det. Men när du påstår att någon har fel eller är ”okunnig” baserat på sin åsikt, då är det du som talar ur okunnighet.

    den augusti 12, 2011 kl kl. 20:30 -

  3. Profile photo of Stewie

    Stewie säger:

    @ BlueFox: Har du verkligen läst igenom hela recensionen? Bara undrar eftersom det i själva recensionen står att Child of Eden att:

    ”Det som får en att vilja spela spelet är de olika färggranna miljöerna och de psykadeliska sätt de presenteras på”, -ungefär samma punkter som du själv trycker på. Samt att texten faktiskt rundas av med att:

    ”Däremot är det en helt fantastisk upplevelse, så om den faktorn spelar in när du går till butiken så ska du helt klart ta dig en närmre titt på det.”

    Har själv spelat Child of Eden en hel del hemma hos en kompis och förstod inte riktigt poängen med det, tyckte Green skrev betydligt trevligare saker om spelet än vad jag upplevde. Men som sagt, alla har rätt till sin alldeles egna åsikt, dvs även recensenterna på sidan. Vilket också påpekas i texten att just Child of Eden inte föll recensenten i smaken. Betygsmässigt så ska det ju gå att jämföra med alla andra titlar som släpps på marknaden, vilket i detta fall inte är ett lätt jobb misstänker jag.

    den augusti 12, 2011 kl kl. 22:12 -

  4. avatar

    Bluefox säger:

    Joakim: Jag talar om okunnighet att kalla ett spelet något som ”inte ett spel”.

    Självklart, en åsikt är en åsikt. Däremot läser jag ut resten av recensionen som mer av en trist railshooter. Vill däremot Daniel styrka att jag missuppfattat så är det förstås godtagbart.

    den augusti 12, 2011 kl kl. 23:18 -

  5. avatar

    kramsmulan säger:

    Hej

    Jag har ett litet problem, jag har inte hittat den första stjärnan så jag har inte kommit vidare.. Hur ser den ut???

    den maj 9, 2012 kl kl. 17:04 -

  6. Profile photo of Joakim Sjöberg

    Joakim Sjöberg säger:

    Hej Kramsmulan!

    Kan du beskriva ditt problem lite mer detaljerat? Man får väl spelets stjärnor automatiskt, har du letat noga? Om du inte kommer vidare, pröva att starta en forumtråd här på PowerGamer, så kanske någon av våra användare vet bot på ditt problem!

    den maj 10, 2012 kl kl. 09:13 -


Du måste vara inloggad får att posta kommentarer.


.