L.A. Noire

Plattform: Xbox 360, Playstation 3
Releasedatum: 2011-05-20
Genre: Action, Pussel, Äventyr
Utgivare: Rockstar Games
Utvecklare: Team Bondi
PEGI: PG-18
Bra:
• Motion Scan ger oss nytt perspektiv på ansiktsanimationer • Röstskådespeleriet är fantastiskt • Fantastisk högstanivå
Dåligt:
• Enormt buggigt • Oslipad kontroll • Avsaknaden av din egna frihet att lösa fallen • Los Angeles är enormt men erbjuder inte mycket • AIn imponerar inte

Betyg

3.5
VN:F [1.9.22_1171]
Användarbetyg: 4.3
13
kommentarer
L.A. Noire
Av: Andreas Rikk, den: 30 maj, 2011 kl kl. 12:41

Team Bondi är inget välkänt namn inom spelvärlden, mycket på grund av att de inte utvecklat något spel innan L.A. Noire. Däremot kanske några av er kommer ihåg Team Soho Studio som släppte det väldigt hypade, men även mediokra The Getaway till Playstation 2. Därifrån har Team Bondi lite av sina rötter och fick i uppdrag av Rockstar Games att utveckla L.A. Noire efter att Sony förlorat förtroende för dem. Spelet är för övrigt det absolut mest påkostade spelet att utvecklas inom Australiens gränser. Men trots sin relativt svaga koppling till The Getaway så följer L.A. Noire samma mönster. Det är otroligt hypat, men frågan är om det är mediokert?

Som Cole Phelps, en f. d. krigsveteran med en exceptionell känsla för rättvisa, får du ta dig an 40-talets Los Angeles och dess kriminalitet. Genom att börja som en helt vanlig trafikpolis får du sedan avancera framåt i rang genom att bevisa dig på fältet. Inte bara byter du kontor och partner under dit avancemang, utan även inriktning inom poliskåren. Bytena känns naturliga och räddar L.A. Noire från att bli enformigt i längre sessioner. Under resans gång får du även reda på mer och mer kring Phelps bakgrund under det avverkade andra världskriget samt hur det knyter ihop storyn kring händelserna i staden. Det känns till en början väldigt osammanhängande och att identifiera personerna är svårt. Men ju längre storyn går får man en bättre överblick kring vad som har hänt.

Som det kriminaldrama L.A. Noire är så ligger fokus just på förundersökningen och lösningen av brotten som begåtts. Oftast följer uppdragen samma mönster där man först besöker brottsplatsen för en förundersökning. Förundersökningen är otroligt viktig och mycket tid måste spenderas med att hitta olika ledtrådar. Det går ofta att lämna ledtrådar ofunna, men spelet blir då inte alls lika intressant. Det gäller att finkamma varje vrå efter potentiella ledtrådar för att komma vidare i ditt sökande efter den skyldige. För att underlätta ditt sökande spelas en mystisk melodislinga upp och när alla ledtrådar på platsen i fråga är funna så slutar den att spela. Så gäller det även när du kommer nära potentiella ledtrådar, där en distinkt vibration från kontrollen ackompanjerat av ett pling upplyser dig om att något av intresse befinner sig inom din närhet.  Det naturliga utsållandet av vad som är av intresse för undersökningen eller inte görs dock av Phelps själv. Det är lite synd då man själv vill kunna vara med och avgöra vad som är av vikt eller inte.

Efter att man fått tag i misstänkta eller träffar vittnen så är det alltid aktuellt med ett förhör. Här är L.A. Noire som bäst och egentligen det som gör spelet speciellt. Med en fantastisk motion capture av ansiktet så ger det dig chansen att bedöma vad som är lögn, sanning eller som de har något att dölja. Det följer också ett specifikt mönster där du med hjälp av ditt anteckningsblock ställer förutbestämda frågor. Efter ett påstående från din misstänkte är det upp till dig att bedöma svaret. Det gäller dock att vara säker på sin sak, för om du tror att han eller hon ljuger, så gäller det att ha bevis som backar upp ditt påstående. Därför är förundersökningarna också så otroligt viktiga, eftersom du annars riskerar att aldrig kunna få ur sanningen från den misstänkte. Lägg därtill att vissa frågor lämnar dig väldigt svävande kring vad som är fokus. Det känns dessutom väldigt uppstyrt och att du i regel ska ställa frågorna uppifrån och ned i ditt block. Annars kan till exempel ett erkännande om att en kvinna varit väldigt intim med en man komma, men när du sedan frågar om deras relation så förnekar hon att hon har något att göra med henne. Det känns lite väl styrt för spelets och spelarens eget bästa. Det kan dock inte förnekas att ansiktsuttrycken är mer levande än vad som någonsin beskådats i ett tidigare spel och att vi efter L.A. Noire kommer få det väldigt svårt att nöja oss med något annat. Lägg därtill ett fantastiskt röstskådespeleri från varenda karaktär i hela spelet.

Eftersom ett sådant arbete lagts ned på ansiktena på karaktärerna så känns de lite påklistrade eftersom resten inte är lika grafiskt imponerande. Ett fantastiskt uppbyggt 40-talets Los Angeles i all ära, men vi har sett snyggare världar förut. Spelet lider också av ett enormt gäng buggar, där till exempel hela karaktärer kan försvinna under cutscenes med enbart en svävande hatt som representant. I vissa fall lägger munnen av att röra sig och humoristiskt nog även rösten. Dock är dessa mindre förteelser men även större saker såsom att ladda sitt sparade spel för att upptäcka att man står på ena sidan av kartan och ens partner är på andra sidan. Los Angeles är stort, levande och tar en bra stund att korsa, men just i det här läget är det inte att föredra. AI:n på din partner är också något som kan betvivlas, då han flera gånger bara sätter sig i ett hörn och skjuter lite ofokuserat. Ibland stänger han även in dig i trånga utrymmen där enda utvägen är att stänga av spelet. Det känns oslipat och när man möter på buggar under varje uppdrag man gör så är det inte förlåtligt. QA-testarna måste kunnat göra ett bättre jobb än så här.

L.A. Noire håller en väldigt hög toppnivå, men de första två tredjedelarna av spelet är inte mycket att hurra för. Det känns spännande och fräscht till en början, men storyn är väldigt ytlig och det känns aldrig som att man kommer in på djupet. Dessutom så gör det bristande pusslandet till att man egentligen enbart kör på intuition, samt trial and error. Uppdragen känns även ganska repetitiva, även om det är av en anledning. Men eftersom det först är den tredje delen av spelet som är riktigt bra, så är det svårt att bedöma en produkten. Tänk själv om ni köper en korv i bröd, där den avslutande delen är helt fantastisk, men majoriteten är halvsjaskig.

Man kommer dock inte undan att beröras av Motion Scan-tekniken, precis som det fantastiska röstskådespeleriet. Dessutom så är det stilistiskt, välgenomtänkt och unikt i all sin prakt. Men L.A. Noire hade mått bra av en mer sammanhängande story och en upplägg som inte är delat i 21 distinkta uppdrag. För att få ut så mycket som möjligt av spelet är det bäst att göra precis så som du blir manad att göra. Gör allt i ordning, ta inte några sidospår och var extremt noga under dina förundersökningar.  För även om Los Angeles är stort, ståtligt och full av liv så finns det inte mycket för lagens långa arm att underhålla sig med. Det är 40 små side missions som kan förlänga nöjet ett par timmar, men hela upplägget med en enorm öppen värld är att kunna göra saker i den, inte bara ha den som en stor transportsträcka.

Jag säger det igen, för det tåls att sägas. L.A. Noire är fantastiskt i sina stunder, men med alldeles för mycket buggar, en tveksam AI, fladdriga kontroller och ett spelupplägg som ger en mer att önska från så når det inte toppen. Spelet kommer alltid vara minnesvärt och du kommer med största säkerhet njuta av spelandet. Men stanna upp en stund och tänk på hur du hade velat lösa problemen. Hur du hade velat pussla ihop ledtrådarna. Hur du hade velat förhöra dina misstänkta. Plötsligt så blir L.A. Noires brister mer uppenbara än någonsin.


Igår kom det rapporter om överhettade Ps3-konsoler i samband med att folk spelade LA Noire och ett dygn senare har även ägare till Xbox…

GTA- och Red Dead Redemption-skaparna Rockstar:s senaste alster artar sig i form av L.A. Noire, ett ambitiöst detektivspel vars speldjup lovar vara av just…

Rockstars och Team Bondis het efterlängtade L.A Noire är nu officiellt försenat till 2011. Eller närmre bestämt till första halvan av 2011.  Anledningen till…

Ett helt gäng med nya bilder från Rockstars kommande detektivspel L.A. Noire har släppts, se dem här.

(mer…)

L.A. Noire utvecklas av Rockstar och var tidigare utannonserat som PS3-exklusivt. Nu har det dock bekräftats att spelet även kommer släppas til Xbox 360.

lanoire_pic01
lanoire_pic02
lanoire_pic03
lanoire_boxart
lanoire_boxart_search
LANoire_interrogation
LANoire-thumb
4651749757dd2dd6ed7bb_496615682
4652446940ec969b0324b_843318666
46517495395e445dc9e3b_2106961661
46517499199dc707e80fb_1696903621
465236682229becfc783b_231985029
4652366750993d9bd184b_628583267
46517498793383df5174b_1579068998
465174995384527fd532b_2034363226

13 Kommentarer

  1. Profile photo of Tompa

    Tompa säger:

    Äntligen!!! Powergamers recension av LA Noire, boooyaaa! 🙂

    den maj 30, 2011 kl kl. 18:23 -

  2. Profile photo of Fuckdapolice

    Fuckdapolice säger:

    Mycket bra spelsida för L.A. Noire och riktigt bra recension, blev lite förvånad över betyget dock, trodde faktiskt det skulle bli något högre. Men gillar att powergamer inte tittar på konkurrenter på det sättet.

    den maj 30, 2011 kl kl. 18:28 -

  3. Profile photo of Destructoo

    Destructoo säger:

    Mycket bra och välskriven recension, men precis som Fuckdapolice skriver, så blev jag också lite smått förvånad över powergamers betyg. Kändes lite lågt eller?

    den maj 30, 2011 kl kl. 20:24 -

  4. Profile photo of foxtrotcharlie

    foxtrotcharlie säger:

    Najs recension, vi fick vänta ett tag men det var det värt. Nice work powergamer!

    den maj 30, 2011 kl kl. 21:19 -

  5. Profile photo of Andreas Rikk

    Andreas Rikk säger:

    Angående betyget så kände jag att en fyra skulle vara för högt med tanke på buggarna och den oslipade kontrollen. Hade det varit fixat hade det gått upp till en fyra. Hade de sedan utvecklat konceptet och tagit ett steg längre så hade det nått upp bland de absolut högsta betygen. Jag tycker ändå att man måste ta L.A. Noire för vad det är och få ned dess fötter på jorden. Det ska dock sägas att 3.5/5 är ett ganska högt betyg ändå. Hade det varit en tio-skala så hade det landat på 7/10.

    Jag hoppas att ni förstår resonemanget och att det fortfarande framgår i texten att det är ett väldigt bra spel. Det är synd att det brister på så ”enkla” saker som t.ex. kontrollen.

    den maj 30, 2011 kl kl. 21:36 -

  6. avatar

    Cornell säger:

    Tycker det var en kanonbra recension och ett mycket genomtänkt betyg. Många sidor har satt maxbetyg bara för att Rockstar Games står med i namnet, vilket blir lite fel.

    den maj 30, 2011 kl kl. 22:05 -

  7. Profile photo of FroggerBUTT

    FroggerBUTT säger:

    En bra recension och ett bra betyg på ett bra spel.

    den maj 30, 2011 kl kl. 23:02 -

  8. Profile photo of Nightcrawler

    Nightcrawler säger:

    Intressant skrivet, skoj att läsa en recension på spelet där recensenten verkar ha lite bredare perspektiv än bara mot det som man förväntar sig av ett Rockstar Games-spel. Man älskar ju bara powergamer mer och mer, recensionerna blir bara bättre och bättre.

    den maj 31, 2011 kl kl. 01:05 -

  9. Profile photo of Xavier Ladu

    Xavier Ladu säger:

    Kan bara instämma att betyget förvånade mig likt alla andra som det verkar. Synd att det släpptes så halvfärdigt som det verkar av döma från buggarna och AI:n i ett spel som jag trodde skulle få 4-4.5.

    den maj 31, 2011 kl kl. 01:06 -

  10. Profile photo of Andreas Rikk

    Andreas Rikk säger:

    Den största ”besvikelsen” för mig var väl egentligen inte buggarna vilket är något som enkelt kunde korrigerats med bättre QA-testning. Sedan vet man ju inte hur lång tid de hade på sig att buggtesta, men det kvittar egentligen för oss då vi recenserar den färdiga produkten.

    Jag störde mig mest på att de lovade så mycket mer än vad spelet levererade. Lite Molyneux-syndrom där varje spel skulle varit en femma om allt som utlovats hade överrensstämt med resultatet.

    Man blir helt enkelt hållen i handen alldeles för mycket. Det finns inte någon egentlig utmaning i L.A. Noire. Förhören är trial and error, även om man kan fortsätta trots att man satt dit fel person. Men man får direkt reda på om så är fallet och hur kul är det egentligen för en perfektionist?

    De actionbetonade scenerna i spelet, där man jagar misstänka, skottlossningar osv. är inte heller svåra på något sätt. Det känns mer som något som skapats för att göra spelet mer komplett.

    Storyn och dess filmiska upplevelse är ju trevlig, men står sig inte mot t.ex. Heavy Rain.

    L.A. Noire är dock klart värt sina 20 timmar ändå. Men man ska inte förvänta sig stordåd.

    den maj 31, 2011 kl kl. 07:23 -

  11. Profile photo of GrandCar

    GrandCar säger:

    Recension var skitbra bara så ni vet och betyget var ännu bättre, själv hade jag blivit blind av hypen och antagligen inte kunnat se det ut perspektiv. Men som vanligt gör powergamer sitt jobb, tack och lov. 🙂

    den maj 31, 2011 kl kl. 10:24 -

  12. Profile photo of Daniel Green

    Daniel Green säger:

    Ju mer jag spelar L.A. Noire dessto mer märker jag hur likt det är ett av mina favoritspelserier när jag var yngre, Police Quest! Det senaste Police Quest-spelet jag spelade igenom från början till slut var uppbyggt på precis samma sätt som L.A. Noire, man är en nybörjar Polis som arbetar sig uppåt inom styrkan och åker runt och löser olika brott. Jag vågar till och med påstå att de antagligen tittat ganska kraftigt på Sierra Games gamla polis-serie. Vilket jag å’ andra sidan bara tycker är positivt. Ska bli kul att se om de kommer göra något liknande spel som L.A. Noire, fast i modern tid.

    den maj 31, 2011 kl kl. 12:40 -

  13. Profile photo of Samsonite

    Samsonite säger:

    Bra recension, var mycket trevligt att läsa en text som inte var köpt av rockstar games.

    den juni 1, 2011 kl kl. 12:48 -


Du måste vara inloggad får att posta kommentarer.


.