4
Recension: Flickan Som Lekte Med Elden.
Av: Magnus Jonasson, den: 9 januari, 2010 kl kl. 16:15

Flickan Som Lekte Med Elden är en thriller i regi av Daniel Alfredson.

Detta är den andra delen i Millennium-triologin efter de prisbelönta böckerna av Stieg Larsson. En direkt uppföljare till Män Som Hatar Kvinnor.

Den socialt missanpassade hackaren Lisbeth Salander hamnar den här gången i kläm med rättvisan då hon blir anklagad för tre blodiga mord. Hennes våldsamma förflutna ligger henne till last och dessutom har polisen hittat ett mordvapen med hennes fingeravtryck på. Hon tvingas gå under jorden och bevittnar medias och polisens jakt på henne på behörigt avstånd.

Lisbeths vän, journalisten Mikael Blomkvist hittar en del mystiska omständigheter som gör att han börjar ana att hon blivit utsatt för en konspiration och drar igång en egen privatspaning för att finna sanningen. Blomkvists stora fördel gentemot polisen är att han vet att Lisbeth Salander har hackats hans dator och att hon kan läsa allt han skriver där. Via kryptiska meddelanden som hon lämnar på hans hårddisk, får han ledtrådar om hur han ska gå vidare i sin jakt på den som verkligen bör straffas.

Polisens jakt får efter ett tag en vändning då Mikael Blomkvist får upp ett spår som pekar på en konspirationsteori på högsta utrikespolitiska nivå och avhoppad rysk GRU-agent – en person som även Lisbeth Salander vill hämnas på. När hon nu blivit medveten om var mannen befinner sig, tar Lisbeth saken i sina egna händer, lämnar sitt gömställe och tar upp en egen jakt på honom…

Flickan Som Lekte Med Elden är en mörk och intensiv film. Snyggt foto och oerhört stämningsfull. Vi får se Noomi Rapace göra en övertygande roll som Lisbeth Salander, med sin mörka blick och sitt speciella kroppsspråk. Paolo Roberto medverkar som sig själv och även om han inte är den största av skådespelartalanger så gör han ändå bra ifrån sig. Mikael Nyqvist gör en godkänd tolkning av rollen som Mikael Blomkvist – inte lika inlevelsefullt som i första filmen, men långt ifrån dålig.

En klart sevärd film, lite i samma stil som den första. Och har du missat den – se den först!

Betyg 4/5