kommentar
Recension: District 9.
Av: Magnus Jonasson, den: 11 oktober, 2009 kl kl. 20:44

District 9 är ett action/sci-fi/drama i regi av Neill Blomkamp.

Filmen utspelar sig i Johannesburg i Sydafrika år 2010 där ett gäng utomjordingar tvingats bo under dåliga förhållanden i lägret District 9 sedan deras miserabla ankomst till jorden år 1990.

District 9

Det bestäms att ”Räkorna”, som utomjordingarna kallas i folkmun, skall flyttas till en nybyggd bas där de inte längre kan ha någon kontakt med människor. Denna operation sker under ledning av mannen Wikus van der Merwe (spelad av Sharlto Copley) som till en början verkar vara en skrivbordsnörd i stil med huvudpersonen i The 40-year old Virgin. Wikus visar sig dock ha stake och sätter snart på sig hårdhandskarna för att få alla räkor att godkänna det dokument som tillåter företaget Multi-National United (MNU) att flytta utomjordingarna till den nya basen.
I sin beslutsamhet att lyckas med uppdraget åt Sydafrikas regering så råkar dock Wikus van der Merwe ut för en olycka där han utsätts för kemiska ämnen från räkorna och tillfångatas av myndigheter för användas som försökskanin.
Han flyr tillbaka till District 9 och tvingas söka skydd hos utomjordingarna, med förhoppning om att de kan återställa honom då han börjat utveckla mutationer…

District 9

District 9 är en speciell film, inget snack om det. Peter Jackson (Sagan om Ringen-triologin) är en av personerna bakom filmen vilket gör att man automatiskt skruvar upp förväntningarna en aning, i alla fall jag! District 9 är en riktigt bra film, om än speciell. Den är filmad mer som en dokumentär än som en vanlig actionfilm, ofta med handkamera men med mycket verklighetstrogna specialeffekter. Filmen drivs även framåt av intervjuinslag vilket förstärker dokumentärkänslan och trovärdigheten.

Kort och gott – District 9 är en sevärd och trovärdig film – så långt ifrån Independence Day man kan komma!

Betyg: 4/5